تولید سالانه 20 تن ماهی در سیروان بدون حمایت مسئولان + فیلم

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: «علی ‌اشرف صیدمرادی» کارآفرین حوزه شیلات، کار پرورش ماهی را از سال ۸۵ آغاز کرده و ۱۴ سال است که در تولید ماهی قزل آلا

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: «علی ‌اشرف صیدمرادی» کارآفرین حوزه شیلات، کار پرورش ماهی را از سال ۸۵ آغاز کرده و ۱۴ سال است که در تولید ماهی قزل آلا

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۸۶ بازدید

تولید سالانه 20 تن ماهی در سیروان بدون حمایت مسئولان + فیلم

کارآفرین سیروانی با تولید سالانه ۲۰ تن ماهی، توانسته برای 8 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند و برای صادرات و تولید بیشتر هم نیازمند حمایت مسوولان است.

تولید سالانه 20 تن ماهی در سیروان بدون حمایت مسئولان + فیلم

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: «علی ‌اشرف صیدمرادی» کارآفرین حوزه شیلات، کار پرورش ماهی را از سال ۸۵ آغاز کرده و ۱۴ سال است که در تولید ماهی قزل آلا مشغول به کار است و سالانه ۲۰ تن ماهی را تولید و روانه بازارهای استان می‌کند.

استان ایلام در غرب ایران یکی از مراکز اصلی پرورش ماهی قزل آلا در کشور شناخته شده، آب و هوای مناسب و وجود چشمه‌های آب سرد در کوهستان‌های استان باعث رونق پرورش ماهی در روستاهای این استان شده است.

بدون شک شهرستان سیروان و روستای علی‌آبادعلیا واقع در استان ایلام به دلیل خوش آب هوا بودن و کوهستانی بودن منطقه و همچنین آب زلال، قطب اصلی تولید ماهی قزل آلا در استان ایلام شناخته شده است.

کیفیت ماهی‌های تولیدی در این روستا به دلیل آب سرد جاری شده و کوهستانی بودنش زبان زد مردم استان است.

صادرات نیازمند سرمایه است

این کارآفرین سیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در ماه نزدیک ۲ تن و در سال ۲۰ تن تولید دارم؛ اما در خصوص صادرات فعالیت نداشتم زیرا نیاز به سرمایه جهت بسته بندی و سردخانه و همچنین مجوز است.

وی افزود: هم اکنون برای ۳ نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ام.

این کارآفرین سیروانی تصریح کرد: مشکلات پیش روی این صنعت، عدم حمایت مسوولین، نداشتن سرمایه در گردش و اخذ حق آب توسط امور آب بوده که مقررات سخت گیرانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت انجام امورات مربوطه است.

وی ادامه داد: به منظور کمک به تولید ملی و استفاده بهینه از آب و زمین کشاورزی کارآفرینان این صنعت می‌توانند با حمایت ویژه نقش مهمی در تولید ماهیان سردآبی داشته باشند.

شیلات تنها از طرح بازدید می‌کند

عزیزی یکی از کارگران این مزرعه پرورش ماهی گفت: شرکت برق از تعرفه کشاورزی صورتحساب ارسال و تامین اجتماعی حق بیمه سهم کارفرما رو اخذ می‌کند؛ شیلات هم فقط از طرح بازدید میکند.

فعالیت 220 مزرعه پرورش ماهی

رضا سلیمانی مدیر شیلات جهاد کشاورزی ایلام گفت: در سال جاری بیش از ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی سردابی و گرم آبی و تعاونی صیادی فعال بوده که تولید بیش از ۱۰ هزار تن از این منابع انواع ماهی، برداشت صورت می‌گیرد؛ سرانه مصرف ماهی به حدود ۸ کیلوگرم در سال رسیده است.

وی افزود: در مجموع بیش از ۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زیر بخش شیلات مشغول به فعالیت هستند؛ از جمله پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سد سیمره شهرستان بدره بوده است.

مدیر شیلات ایلام تصریح کرد: عمده حمایت‌هایی که در سال جاری از طرح‌های شیلاتی صورت گرفته شامل اجرای بیمه طرح‌های پرورش ماهی درقفس، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، هماهنگی با بنیاد برکت و پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به مبلغ یک میلیارد تومان با بهره کم به طرح‌های پرورش در قفس، مطالعه سد دویدن در شهرستان دهلران جهت توسعه پرورش قفس، نظارت کارشناسی مستمر بر طرح‌های پرورش ماهی در سطح استان بوده است.

انتهای پیام/ 970813/ح

دیدگاه خود را بیان کنید