مزيت هاي خوزستان در مقابله با شيوع بيماري AHPND در مزارع پرورش ميگو

يكي از مزيت هاي بزرگ استان خوزستان در مقابله با شيوع بيماري AHPND استفاده از مراكز نرسري و نوزادگاهي بچه ميگو در مزارع پرورشي است.

يكي از مزيت هاي بزرگ استان خوزستان در مقابله با شيوع بيماري AHPND استفاده از مراكز نرسري و نوزادگاهي بچه ميگو در مزارع پرورشي است.

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۸۵ بازدید
مزيت هاي خوزستان در مقابله با شيوع بيماري AHPND در مزارع پرورش ميگو

يكي از مزيت هاي بزرگ استان خوزستان در مقابله با شيوع بيماري AHPND استفاده از مراكز نرسري و نوزادگاهي بچه ميگو در مزارع پرورشي است.

رئيس و عضو هيئت علمي پژوهشكده ميگوي كشور در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي بيماري هاي نوظهور در صنعت پرورش ميگو با تاكيد بربيماري AHPND در شهرستان آبادان كه با حضور مديران، بهره برداران، كارشناسان بخش خصوصي و دولتي،برگزار شد، ضمن اشاره به تاريخچه شيوع بيماري گفت: اين بيماري اولين بار در سال ۲۰۰۹ ميلادي در چين مشاهده شد و خيلي سريع به كشورهاي منطقه گسترش يافت و خسارات اقتصادي و اجتماعي زيادي به صنعت ميگوي كشورهاي جنوب شرق آسيا از جمله ويتنام، مالزي، تايلند وارد كرد.

عقيل دشتيان نسب،افزود: بيماري نكروز حاد هپاتوپانكراس AHPND مهمترين بيماري غيرويروسي ميگوهاي پرورشي است كه با خصوصياتي نظير تلفات شديد طي ۳۵ روز اول پرورش مشخص مي شود و پيش از تشخيص علت اصلي، به مرگ زودرس شناخته مي شد.

رئيس پژوهشكده ميگوي كشور با اشاره به روند شيوع بيماري در داخل كشور توضيح داد: اين بيماري در سال ۱۴۰۱ در استان هرمزگان براي اولين بار بروز كرد و توليد اين استان را به كمتر از نصف تقليل داد و سپس در اواسط دوره پرورش يكي از مجتمع هاي پرورش ميگوي استان بوشهر را درگير كرد اما ساير مجتمع ها بدون بروز بيماري دوره پرورش را با توليد بيش از ۴۰ هزار تن با موفقيت به پايان رساندند.

دشتيان نسب ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اين بيماري به صورت گسترده تر در استان بوشهر بروز كرد و توليد اين استان را به ۲۴ هزار تن كاهش داد، متأسفانه استان هرمزگان نيز در سال ۱۴۰۲ دوباره درگير بيماري شد و توليدات اين استان به نصف ميزان توليد در سال ۱۴۰۰ نيز نرسيده است.

وي با بيان اينكه در سال ۱۴۰۳ نيز مجددا اين بيماري در برخي مزارع اين دو استان شيوع پيدا كرده اظهار داشت: اين بيماري سرمايه‌گذاري در صنعت ميگو را به مخاطره انداخته است و تاكنون خسارات اقتصادي فراواني به دست اندركاران صنعت ميگو پرورشي در كشور وارد كرده است.

دشتيان نسب، اقدامات پژوهشكده ميگوي كشور جهت پيشگيري از اين بيماري را برگزاري كارگاه هاي آموزشي- ترويجي، انتقال يافته ها، چاپ و انتشار مقالات علمي-تحقيقاتي و برگزاري نشست هاي تخصصي به منظور افزايش آگاهي بهره‌برداران عنوان كرد.

وي افزود: علاوه بر اين توليد كيت تشخيص بيماري و توليد مولدين عاري از بيماري از ديگر اقدامات پژوهشكده در اين زمينه است.

رئيس پژوهشكده ميگوي كشور با بيان اينكه باكتري حامل پلاسميد با توليد سم بسيار كشنده بوده و در شرايط پرورش فعلي در استخرهاي خاكي بسيار سريع تكثير يافته و با توجه به مشاع بودن اكثر مجتمع هاي پرورش ميگو، پيشگيري از گسترش بيماري در زمان بروز بسيار سخت است.

وي خاطرنشان كرد: اين بيماري يك بيماري مديريتي محسوب مي شود و در دنيا با تغيير در ساختار پرورش ميگو از بروز مداوم آن پيشگيري شده است، لذا براي پيشگيري نياز است كه ساختار پرورش ميگو در كشور اصلاح شود.

وي بيان داشت: در حال حاضر پيشگيري از بروز اين بيماري در ساير استان ها نظير خوزستان، سيستان و بلوچستان، گلستان كه تاكنون درگير نشده اند با اندكي توجه و هوشياري بسيار راحت تر و كم هزينه تر از استان هاي هرمزگان و بوشهر خواهد بود ولي در مجموع بايد نسبت به رعايت الگوهاي جديد مديريت توليد و پرورش ميگو در كشور اقدام شود.

اين مقام مسئول يكي از مزيت هاي بزرگ استان خوزستان در مقابله با شيوع اين بيماري را استفاده از مراكز نرسري و نوزادگاهي بچه ميگو در مزارع پرورشي دانست و ادامه داد: لارو ميگو پيش از انتقال به استخر‌هاي پرورشي طي دوره ۳۰ الي ۴۰ روزه كه بيشترين حساسيت به بيماري را دارد در مراكز نرسري كه قابليت كنترل بيشتري دارد مورد پرورش قرار مي گيرد.

وي از ديگر مزاياي مزارع پرورشي ميگوي استان خوزستان را پرهيز از تراكم بالاي ذخيره سازي و همچنين استفاده از آب رودخانه و شوري پايين در دوره پرورش عنوان كرد.

رئيس و عضو هيئت علمي پژوهشكده ميگوي كشور مهمترين توصيه ها به بهره برداران به منظور پيشگيري از بروز بيماري را ذخيره سازي پست لارو عاري از بيماري، استفاده از پروبيوتيك، رعايت تراكم پايين، استفاده از خروجي مركزي و بكارگيري غذاده هاي اتوماتيك و تأمين آب تميز و سالم برشمرد.

همچنين سقا كهوازي مدير كشاورزي، شيلات و دامپروري سازمان منطقه آزاد اروند، نيز از آمادگي آن سازمان براي تشكيل كارگروهي جهت حمايت از بخش خصوصي در راستاي حل مشكلات آبزي پروران شهرستان هاي آبادان و خرمشهر خبر داد.

منبع: روابط عمومي اداره كل شيلات خوزستان

دیدگاه خود را بیان کنید