پیش‌بینی پرورش و تولید ۴۰۰ هزار قطعه زالو در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش‌بینی تولید و پرورش ۴۰۰ هزار قطعه زالو در واحدهای پرورش زالو این استان تا پایان سال‌‎جاری خبر داد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش‌بینی تولید و پرورش ۴۰۰ هزار قطعه زالو در واحدهای پرورش زالو این استان تا پایان سال‌‎جاری خبر داد.

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
پیش‌بینی پرورش و تولید ۴۰۰ هزار قطعه زالو در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش‌بینی تولید و پرورش ۴۰۰ هزار قطعه زالو در واحدهای پرورش زالو این استان تا پایان سال‌جاری خبر داد.

احمد بختیاری اظهار کرد: در حال حاضر استان همدان دارای سه واحد مجوز دار پرورش و تکثیر زالو بوده که این سه واحد دارای ۳۵۰ هزار قطعه تولید و پرورش زالو هستند که تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی بر این است که تولید پرورش زالو این سه واحد به ۴۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یک واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالو با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ قطعه‌ای نیز در حال حاضر در این استان در دست احداث است، خاطرنشان کرد: در نقشه راه که برای استان همدان در پرورش و تولید و تکثیر زالو در نظر گرفته شده باید این میزان تولید زالو استان همدان در سال ۱۴۱۰ به بیش از دو میلیون قطعه افزایش پیدا کند.

بختیاری با بیان اینکه تعدادی متقاضی جدید نیز برای راه اندازی واحدهای جدید پرورش و تکثیر زالو داریم، خاطر نشان کرد: برای راه اندازی واحدهای جدید متقاضیان واحد پرورش زالو نیاز به تسهیلات بانکی بوده که با تامین این تسهیلات، نسبت به پرونده این متقاضیان اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر این تعدادی واحد پرورش و تکثیر زالو نیز به صورت خانگی و فاقد مجوز در سطح استان دارای فعالیت هستند.

بختیاری با بیان اینکه تولید زالوی واحدهای موجود استان در حال حاضر فعلاً برای مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که زالوی پرورشی این واحدها، فرآوری و از آن علاوه بر مصارف طب سنتی در تهیه مواد آرایشی، پماد و ... نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه اصولاً خاصیت زالو به خاطر آنزیم‌های آن است نه به خاطر خونی که می‌مکد، گفت: حدود ۱۰۰ آنزیم زالو تاکنون شناخته شده که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر هستند و هنگام مکیدن خون انسان توسط زالو ، آنزیم باارزشی وارد بدن انسان می‌شود.

بختیاری با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ گونه زالو در دنیا، افزود: زالوی طبی «مدیسینالیس»، «ورباما» و «اورینتالیس» سه نوع زالوی طبی معروف هستند که گونه آخری جزء گونه‌های ایرانی و دارای آنزیم مؤثر هیدریدین است.

وی با اشاره به اینکه اگر در پرورش زالو تنها بخواهیم به طب سنتی اکتفا کنیم مطمئنأ با ایجاد واحدهای جدید، واحدهای قدیمی بازار خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: برای افزایش واحدهای پرورش و تکثیر زالو فراهم کردن زیرساخت‌های این فعالیت جدید ضرورت دارد و باید برای پرورش زالو زیرساخت‌های فرآوری را نیز ایجاد کنیم.

منبع: ایسنا

همکاران و علاقه مندان محترم شیلاتی میتوانند اخبار و گزارشات ویرایش و تنظیم شده و همچنین تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با صنعت شیلات همراه با توضیحات آنها را ارسال فرمایند تا بنام خودشان در صفحه اخبار شیلاتی همکاران درج گردد.

ارسال اخبار و گزارشات شیلاتی -------------- ارسال تصویر یا ویدئو شیلاتی

دیدگاه خود را بیان کنید