طرح پرورش ماهي در قفس در سد گلبلاغ بيجار آغاز شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۶۳ بازدید

سنندج - رييس سازمان جهاد كشاورزي كردستان از آغاز اجراي طرح پرورش ماهي قزل آلاي رنگين كمان در قفس در درياچه پشت سد گلبلاغ شهرستان بيجار براي اولين بار در سطح استان خبر داد.

'محمد ابراهيم حسن نژاد' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پرورش اين نوع ماهي در راستاي افزايش توليد آبزيان و بهره برداري بهينه و مطلوب از منابع آبي استان انجام مي شود.
وي پرورش ماهي در قفس را يكي از سيستم هاي نوين آبزي پروري ذكر كرد و گفت: بر اين اساس مديريت امور شيلات و آبزيان جهاد كشاورزي استان اقدام به بررسي و مطالعات استقرار قفس پرورش ماهي در درياچه پشت سد گلبلاغ بيجار با توجه به غيره شرب بودن آب سد مذكور نمود.
به گفته وي پرورش ماهي در قفس يكي از روش هاي رايج پرورش ماهي در منابع آبي، درياچه ها و دريا مي باشد كه در اين روش تاسيسات ساختماني و فضاي كمتري مورد نياز بوده و صيد ماهيان به راحتي صورت مي گيرد.
وي به مزاياي پرورش ماهي در قفس نيز اشاره كرد و گفت : سهولت در احداث و اجراء نسبت به استخرهاي خاكي و بتوني ، هزينه سرمايه گذاري كمتر و توليد بيشتر در واحد سطح ، استفاده اصولي از منابع آب هاي طبيعي و نيمه طبيعي، محصور كردن ماهيان در يك سطح كم و تبديل انرژي به ماده بيشتر ، امكان توسعه بيشتر و قابليت جابجايي راحت تر، استفاده از غذاي طبيعي و زنده و در نتيجه كيفيت گوشت بالاتر و پائين بودن هزينه توليد نسبت به ساير روش هاي توليد از مهمترين مزايايي اين طرح است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان گفت:در صورت موفقيت آميز بودن اين پروژه، درياچه سد گلبلاغ بيجار حداقل گنجايش استقرار 10 قفس به ظرفيت توليد 15 تن ماهي قزل آلا در هر دوره را دارد و مي تواند زمينه اشتغال زايي مستقيم شماري از جوانان جوياي كار استان را فراهم آورد .
به گفته 'حسن نژاد' اجراي اين پروژه براي تمام منابع آبي استان كه بهره برداري شرب از آنها بعمل نمي آيد، ميسر مي باشد

دیدگاه خود را بیان کنید