توسعه مکانیزاسیون از سیاستهای اصولی شیلات فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۱ بازدید

شیراز - خبرگزاری مهر: مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: توسعه مکانیزاسیون در مزارع آبزی پروری از سیاستهای اصولی شیلات فارس است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس سیدرضا سعادت گفت: یکی از راهکارهای مهم مقابله با خشکسالی در پرورش آبزیان برگشت و استفاده مجدد از آب است که در حال حاضر در شیلات با استفاده از دستگاه "درام فیلتر" این امکان در تعدادی از مزارع استان فراهم شده تا با حذف جامدات معلق موجود در آب برگشتی فضای زیستی مناسبی برای ماهی فراهم شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته و با استفاده از اعتبارات خشکسالی و با مشارکت بهره برداران تعدادی از مزارع به این سیستم مجهز شدند و تاثیرات خشکسالی به طور چشمگیری کاهش یافت به طوریکه میزان تولید از رشد 15 درصدی نسبت به سال 88 برخوردار بود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزیفارسبا تاکید بر اینکه ترویج مکانیزاسیون در مزارع آبزی پروری از سیاستهای اصلی شیلات فارس است، بیان داشت: این مهم طی سالیان گذشته در کشور انجام و تجهیزات و دستگاه های بسیاری از خارج به کشور وارد و مورد استفاده قرار گرفته اند اما با وجود این توسعه کار از روند مناسبی برخوردار نبود که ازجمله دلایل این عدم موفقیت قیمت بالای تجهیزات وارده و عدم همخوانی با وضعیت مزارع در کشور و همچنین عدم وجود خدمات پس از فروش مطلوب در صورت نیاز بود.

سعادت عنوان کرد: در جهت رفع این نقائص از سال 88 صاحبان فکر و مبتکران شناسائی و قدمهای نخست در بومی سازی تجهیزات برداشته شد که از آن جمله می توان به تولید و نصب" دستگاه رقم بند اتوماتیک" و "پمپ انتقال ماهی" در یک مزرعه الگویی اشاره کرد که عملکردی توام با موفقیت داشته اند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه فارس دارای پتانسیل بالایی جهت ایجاد ارزش افزوده از آبزیان است، ادامه داد: در حال حاضر ایجاد ارزش افزوده چه به صورت عمل آوری شده (از جمله ناگت میگو)، چه به صورت سورت و ارسال به استانهای مختلف به صورت عمده وجود دارد که با توجه به حجم بالای تبادلات آبزیان در این استان (بیش از 20هزار تن) می توان سود بالایی را ناشی از ارزش افزوده از این طریق شامل تجار فارس کند.

سعادت با بیان اینکه توسعه صادرات عامل موثری در استمرار سودآوری تولید در رشد اقتصادی بخش کشاورزی و آبزیان است، افزود: در سال گذشته میزان صادرات آبزیان به دو کشور امارات و کویت 292 تن، ماهی زینتی به مالزی 30 هزار قطعه و کنسرو ماهی به امارات یک هزار و 260کیلوگرم بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به برنامه عملیاتی توسعه صادرات شیلات اشاره کرد و بیان داشت: استقرار سامانه HACCP در واحدهای تولیدی، ارتقای بهره وری در مزارع، ایجاد برندهای تولید مخصوص و اخذ مجوزهای لازم از جمله این برنامه هاست.

دیدگاه خود را بیان کنید