کشور آذربايجان بيشترين آلودگي را وارد خزر مي‌کند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: کشور آذربايجان بيشترين آلايندگي را در درياي خزر ايجاد مي‌کند.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس محمد جواد محمدي‌زاده در حاشيه افتتاح چند طرح زيست محيطي در فريمان، افزود: در اجلاس COP 3 که مربوط به مسائل زيست محيطي درياي خزردر کشور قزاقستان برگزار شد سندهاي خوبي به امضا رسيد.

وي ادامه داد: در اين اجلاس سندي با موضوع آلايندگي‌هاي نفتي درياي خزر به امضاي پنج کشور ايران، روسيه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربايجان رسيد که در قالب اين سند کليه کشورهاي حاشيه درياي خزر متعهد شدند در امر استخراج، بهره‌برداري، اکتشاف و خطوط انتقال در درياي خزر متقضيات زيست محيطي را رعايت و ارزيابي زيست محيطي را در حوزه بهره‌برداري‌هاي نفت و گاز به مرحله اجرا درآورند.

محمدي‌زاده با بيان اينکه اين اولين سندي است که در حوزه محيط زيست خزر حاصل شده است، تصريح کرد: در حال حاضر اسناد ديگري مربوط به تقويت آبزيان، ذخاير دريايي، ارزيابي زيست محيطي و امر پايش در حال آمده شدن است که ظرف سه ماه آينده برخي از آن‌ها در اجلاس مسکو به امضا خواهد رسيد.

وي در خصوص لکه‌هاي نفتي موجود در درياي خزر گفت: بيشترين استخراج در درياي خزر و در حوزه نفت و گاز عمدتا از طريق کشور آذربايجان، ترکمنستان و روسيه صورت مي‌گيرد اما از نظر آلايندگي کشور آذربايجان بيشترين آلودگي را وارد درياي خزر مي‌کند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: در حال حاضر تلاش بر اين است که با پيشگيري و مقابله از مشکلات زيست محيطي، پساب‌هاي صنعتي، فاضلاب‌هاي خانگي و آلاينده‌هاي نفتي که به ذخاير دريايي آسيب جدي رسانده است، کاسته شود.

محمدي‌زاده اظهار داشت: طبق يک برنامه پنج ساله مشکل پساب‌هاي صنعتي، فاضلاب‌هاي خانگي و پسماندهايي که وارد درياي خزر مي‌شود با همکاري وزارت نيرو، وزارت کشاورزي و وزارت صنايع و با نظارت، برنامه‌ريزي و مديريت سازمان محيط زيست حل خواهد شد.

وي در خصوص مشکل کم آبي درياچه اروميه عنوان کرد: پتانيسل آب در حوضه آبريز اروميه 6 ميليارد و 800 ميليون متر مکعب است که با توجه به اينکه ظرف 30 سال گذشته 23 سد در بالادست اين درياچه ساخته شده است، يک ميليارد و 800 ميليون متر مکعب از اين مقدار کاسته شده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: با توجه به احداث اين سدها، تغييرات اقليمي و به طور ميانگين گرم شدن دو درجه‌اي هوا و خشکسالي پياپي، آب اين درياچه کاهش پيدا کرده است.

وي افزود: همچنين از متوسط بارندگي در 50 سال اخير 60 ميلي ليتر کمتر شده است و اين خود عاملي براي کم‌آبي اين درياچه محسوب مي‌شود.

محمدي‌زاده با بيان اينکه 60 درصد کم آبي درياچه اروميه مربوط به تغييرات اقليم و دخالت در طبيعت است، گفت: سدها و بهره‌برداري بيش از ظرفيت کشاورزان از آب رودخانه‌هايي که درياچه اروميه را تامين مي‌کنند، از مشکلات انساني کم آبي درياچه اروميه است.

به گزارش ايسنا، وي اضافه کرد: در گذشته قريب به 320 هزار هکتار حوضه آبخيز درياچه اروميه وجود داشته است که در حال حاضر به 680 هزار هکتار تبديل شده است.

وي افزود: در حال حاضر 19 رودخانه آب خود را به درياچه اروميه مي‌ريزند که به دليل استفاده بي‌رويه از آب، چند رودخانه آن خشک شده است.

محمدي‌زاده در خصوص راهکار حل مشکل کم‌آبي تصريح کرد: براي اينکه درياچه اروميه به حيات اوليه خود بازگردد نياز است که ساليانه 1/3 ميليارد متر مکعب آب به اين درياچه برسد و اين در حاليست که اگر کمتر از اين مقدار باشد اين درياچه دوباره با خشکسالي مواجه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، معاون رييس‌جمهوري اظهار داشت: در حال حاضر آب درياچه اروميه نسبت به 35 سال گذشته 4 متر پايين آمده است.

وي در خصوص راهکارهاي دولت براي حل اين مشکل گفت: طبق تصميم دولت جابجايي حوضه به حوضه آب به معناي جابجايي آب از حوضه ديگر به درياچه اروميه، مي‌تواند مشکل را حل کند.

محمدي‌زاده عنوان کرد: با توجه به اين تصميم ساليانه 700 ميليون متر مکعب آب از طريق خطوط انتقال با هزينه‌اي بالغ بر 950 ميليارد تومان از کردستان وارد درياچه اروميه خواهد شد که اگر اعتبار آن محقق شود، ظرف پنج سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي با بيان اينکه انتقال آب از ارس به درياچه اروميه از مسير ارمنستان، گرجستان و سپس آذربايجان ديگر راه‌حل دولت است، گفت: در حال حاضر اولويت اين طرح در مجلس تصويب نشده است اما طرح انتقال آب از ارس به دشت شبستر تصويب شده که طي آن بخشي از اين آب در کشاورزي و بخشي براي آب شرب تبريز استفاده خواهد شد و در انتها به اروميه خواهد رسيد همچنين سرمايه‌گذار بخش خصوصي آمادگي دارد اين پروژه را ظرف سه سال آينده به بهره‌برداري برساند.

محمدي‌زاده اضافه کرد: طرح ديگري با عنوان انتقال آب از درياي خزر به درياچه اروميه به دليل بالا بودن املاح آب درياي خزر و اختلاف سطح اين دو از هم، قابل اجرا نيست.

وي در خصوص طرح دوم دولت براي مشکل کم آبي درياچه اروميه گفت: اصلاح روشهاي آبياري در 680 هزار هکتار از اراضي حوضه آبخيز اروميه با استفاده از تسهيلات بانکي با اعتبار 3 هزار ميليارد تومان طرح ديگر دولت در اين خصوص است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به روش بارور کردن ابرها، تصريح کرد: در سال جاري بارور کردن ابرهاي بالادست درياچه اروميه 60 ميلي ليتر افزايش بارندگي را به همراه داشت که با آغاز فصل بازندگي اين حرکت افزايش پيدا خواهد کرد.

وي افزود: در حال حاضر بارور کردن ابرها با بودجه وزارت نيرو توسط اين وزارت انجام مي‌شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: انتقال حوزه به حوزه آب 700 ميليون متر مکعب و بارور کردن ابرها نياز 1/3 ميليارد متر مکعب درياچه اروميه را تامين خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، محمدي‌زاده در خصوص بهره‌برداري‌هاي صورت گرفته از تصفيه‌خانه‌ها گفت: در استان خراسان رضوي شتاب توجه به تصفيه‌خانه‌ها به لحاظ طرح‌هاي توسعه‌اي در خصوص توجه به فاضلاب‌هاي صنعتي و ضرورت مهار پساب‌ها به جهت استفاده مجدد در بخش کشاوري، صنعتي و بازچرخاني آن مثبت ارزيابي مي‌شود.

وي افزود: در حال حاضر اگر شهرک‌هاي صنعتي طرح‌هاي فاضلاب‌هاي صنعتي و انساني خود را هر چه زودتر احداث کنند در افزايش اين شتاب موثرتر واقع خواهند شد.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه در استان خراسان رضوي برخي صنايع مانند غذا، خودروسازي، پارچه بافي، نساجي، صنايع فولادي و صنايع شيميايي حجم قابل توجهي را تشکيل مي‌دهند ضرورت توجه به فاضلابهاي صنعتي بيشتر نمايان مي‌کند

دیدگاه خود را بیان کنید