امسال حدود 9 هزار تن میگوی پرورشی در كشور تولید می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۱ بازدید

تهران - معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به اینكه سال گذشته حدود شش هزار تن میگو پرورشی در كشور برداشت شده است، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید میگو پرورشی در كشور به هفت هزارو 500 تا 9 هزار تن برسد

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از سازمان شیلات ایران، 'مهدی شكوری' كلید اصلی رونق صنعت میگو را تامین سرمایه نقدی برای تولید عنوان كرد و افزود: بسته حمایتی صنعت میگو در كارگروه ریاست جمهوری مصوب شده و منتظر حكم هیات دولت برای اجرا است.

وی اظهار داشت: سطح زیر كشت میگو در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر بالغ بر دو هزار و 300 هكتار است و امیدواریم با استمرار ذخیره‌سازی در این استان‌ها سطح زیر كشت به مرز سه هزار هكتار نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینكه سال گذشته میزان سطح زیر كشت میگو دو هزار و 500 هكتار بوده است، گفت:‌ امسال با توجه به این‌كه زمان ذخیره‌سازی و تراكم ذخیره‌سازی از سال گذشته بهتر بوده و از اوایل فروردین ماه ذخیره‌سازی آغاز شده است ، میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بخشی از مزارع به دلیل بدهی معوقه به بانك‌ها قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز برای تامین هزینه‌های جاری شان نیستند كه این بزرگترین مشكل پرورش‌دهندگان است.

وی با بیان اینكه یك بسته حمایتی در این خصوص در ریاست جمهوری تنظیم شده است، تصریح كرد: در این بسته حمایتی سود و جرایم دیركرد بدهی‌های گذشته پرورش‌دهندگان میگو پرداخت و مصوبات هیات دولت عملیاتی می‌شود.

وی اضافه كرد: با توجه به اینكه بازار میگو یكی از مشكلات این محصول است یكی از اهداف این بسته حمایتی توسعه بازار میگو و افزایش مصرف داخلی این محصول است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران افزود: سال گذشته برای توسعه بازار میگو پرورشی اقدام خوبی انجام شد و یك هزار و 200 تن میگو تازه در بازارهای كشور عرضه شد كه امید است امسال تقاضا و كشش بازار داخلی افزایش چشمگیری داشته باشد.

شكوری با بیان اینكه افزایش نرخ ارز، پرورش‌دهندگان را به صادرات میگو ترغیب كرده است، گفت: طبق پیش بینی در بسته حمایتی تمام سود و جرایم دیركرد وام پرورش‌دهندگان( 125 میلیارد تومان) پرداخت می‌شود و پرورش‌دهندگان پس از دوره تنفسی دو ساله اصل وام و بدهی خود را می‌پردازند. علاوه بر آن تسهیلات بانكی هم به آن‌ها پرداخت می‌شود تا بتوانند تولید داشته باشند.

به گفته ی وی این بسته حمایتی جایگزین مصوبات قبلی دولت در استان‌های جنوبی شده و این مصوبات با این بسته تكمیل شده است كه امید می رود هرچه سریع‌تر اجرایی شود تا شاهد رونق در این صنعت باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید