تهیه نقشه راه توليد و پرورش میگو

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات: اهداف سند چشم‌انداز ايران در افق 1404 در تدوين نقشه راه افزايش توليد و پرورش میگوی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

خبرنگار مانا از گیلان، "عباس متین‌فر" بعد از ظهر امروز در جمع کارشناسان آبزی‌پروری به نقشه راه توسعه توليد و پرورش میگوی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: محدودیت ذخایر دریایی و آب‌های درون‌سرزمینی از دلایل توجه به توسعه آبزی‌پروری در دو دهه اخیر در جهان است.
وی با بیان اینکه میزان بهره‌برداری آبزیان در دو دهه اخیر از طریق صید در حدود 90 میلیون تن ثابت مانده است، افزود: میزان تولیدات آبزی‌پروری با نرخ رشد دو رقمی به بیش از 70 میلیون تن در سال رسیده است.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه مناطق ساحلی خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از سواحل شرقی دریای مازندران ظرفیت نسبتاً مطلوبی برای توسعه آبزی‌پروری دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات اولیه در زمینه تکثیر و پرورش میگوی خلیج فارس از سال 1363 آغاز شده است.
متین‌فر، ارزش غذایی و اقتصادی میگو و کوتاه بودن دوره پرورش را دو عامل مهم در توسعه آبزی‌پروری این گروه از بی‌مهرگان آبزی خواند و تصریح کرد: توسعه تکثیر و پرورش میگو بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته صورت گرفته و این امر عاملی برای توسعه مناطق محروم ساحلی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد ارزی بوده است.
وی به برنامه نخست توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه تولید 10 هزار تن میگوی پرورشی پیش‌بینی شده بود.
متین‌فر تولید بیش از 47 هزار تن میگو تا پایان برنامه چهارم توسعه را از اهداف اين برنامه ذکر کرد و بیان داشت: سوددهی بسیار خوب میگوی پرورشی در پنج سال نخست تولید، سرمایه‌گذاری کلان دولت در انجام مطالعات و ایجاد زیرساخت‌ها و بنیادهای اولیه مجتمع‌های تکثیر و پرورش میگو موجب رشد شتابان اما نامتوازن حلقه‌های مختلف زنجیره تولید ميگو در كشور شد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران رشد جهانی تولید میگوی پرورشی، تحولات اقتصادی و سیاسی جهان، تغییرات شرایط اقلیمی و بروز بیماری‌های فراگیر، حضور و رقابت در بازارهای جهانی برای تولیدکننده ایرانی را بسیار دشوار ذکر کرد و ابراز داشت: این روند سبب تجدید نظر در برنامه توسعه پنجم و اهداف تولید شده به صورتی که هدف کمی تولید در سال آخر برنامه پنجم 10 هزار و 850 تن در نظر گرفته شده است.
متین‌فر با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی تولید میگو دچار اختلال جدی شده است، یادآور شد: بخش‌های مختلف تولید، برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان دچار عدم هماهنگی شده و هر بخش در کار دیگری دخالت می‌کنند.
وی ادامه داد: دهه فراز و فرود تولید میگوی پرورشی از سال 1380 با سرمازدگی محصول میگوی خوزستان آغاز شد و در سال‌های گذشته نیز عوامل خطر دیگری مانند بیماری ویروسی، طوفان و سیل تولید میگوی پرورشی را با بحران مدیریت مواجه کرد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران طرح جامع توسعه پایدار میگو، برنامه راهبردی میگو و بسته حمایتی و سیاستی میگو در بخش‌های دولتی را از جمله تداخل در برنامه‌ریزی‌ها برشمرد و اذعان داشت: نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور عصاره‌ای از مجموع فعالیت‌های این برنامه‌ریزی است که از طرف معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حمایت و پشتیبانی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در تدوين نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برای دستیابی به این اهداف بزرگ مشکلات و تنگناهای فرا روي توسعه با توجه به تجربه بیش از یک دهه تولید در کشور و جهان در تکثیر و پرورش میگو بررسی و ارزیابی شده است

دیدگاه خود را بیان کنید