استفاد از آب مشترک مهم ترین مشکل بهداشتی آبزی پروری در کشور است

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

استفاد از آب مشترک مهم ترین مشکل بهداشتی آبزی پروری در کشور است
خبرنگار مهر، دکترمحسن مشکات ظهر روز یکشنبه در نشستی با مسئولان شبکه های دامپزشکی و مسئولان ادارات شیلات استان مرکزی با تاکید بر اینکه شیوع بیماری در آبزیان سبب تحمیل خسارت فراوان به پرورش دهندگان می شود اظهارداشت: رشد سريع ماهيان پرورشی به عنوان يكي از بخشهاي مهم توليد غذا مطرح بوده كه با توسعه و تكميل آن مي توان جانشيني مناسب براي ماهيان دريائي به حساب آورد.
وی افزود: بيماريهاي ماهيان، شامل بيماريهاي غير عفوني (محيطي ،تغذيه اي، ژنتيكي) و بيماريهاي عفوني هستند كه بيماريهاي عفونی به علت مسري بودن دارای جايگاه ويژه اي بوده و در صورتي كه خسارت ماهيان تلف شده ، هزينه درمان و كاهش ميزان رشد ماهياني كه بعد از بيماري بهبود مي يابند، محاسبه شود منجر به افزايش قيمت توليد و سود كم آبزي پروران می شود.
می توان با مديريت مطلوب بهداشتي بسياری از بيماريهاي عفوني را كنترل کرد
مشکات با بیان اینکه در آبزي پروری مي توان با مديريت مطلوب بهداشتي بسياري از بيماريهاي عفوني را كنترل و موجبات ارتقاء بهداشتي توليدات را فراهم نماييم افزود: موفقيت در برنامه مديريت بهداشتی آبزيان با پيشگيري از بيماريها آغاز شده و با اجراي اقدامات صحيح بهداشتي كامل مي گردد
وی با اشاره به توسعه روز افزون صنعت نوپای آبزی پروری و کنترل بیماریها در این صنعت تصریح کرد:رعایت مسائل بهداشتی و صدور پروانه بهداشتی زمینه ساز سلامت تولید در صنعت آبزی پروری است.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود واحدهای آبزی پروری استان را به سبب رعایت استانداردهای تولیدی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تعامل بین شیلات، دامپزشکی و تولید کنندگان شرط توسعه این صنعت است.
اشتغال زایی 14 درصدی آبزی پروری
مدیرکل دفتر بهداشت و آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، نیز با اشاره به اشتغال زایی و درآمد مناسب صنعت آبزی پروری سرعت رشد این صنعت را در کشور 14 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان امسال به 15 درصد خواهد رسید.
دکتر کاظم عبدی در ادامه بر اصلاح ساختار تولید و آموزش کارگران به منظور رشد تولید و بهره وری بیشتر در مزارع آبزی پروری تاکید کرد.
گفتنی است در نشست امروز مسئولان شبکه های دامپزشکی و مسئولان ادارات شیلات استان وضعیت بهداشت و بیماری آبزیان بررسی و بر تعامل و همکاری هرچه بیشتر مسئولان برای ارتقاء بهداشت تولیدات آبزی پروری تاکید شد

دیدگاه خود را بیان کنید