آغاز تكثير بچه ماهي قزل آلا در اردبيل

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

واحدمرکزی خبر: تکثیر بچه ماهی قزل آلا در استان اردبیل آغاز شد.

مدیر شیلات این استان پیش بینی کرد امسال 17میلیون عدد تخم سبز ، 14میلیون عدد تخم چشم زده و 6 میلیون قطعه ماهی یک گرمی در استان تولید شود. میر آرمان واعظی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه 20درصد افزایش خواهد داشت افزود لاروهای تولید شده در استان اردبیل از نژاد فرانسه می باشند که به دیگر استانهای کشور نیز فرستاده می شود. واعظی گفت : امسال سه هزار تن انواع ماهیان گرمابی و سرد آبی در300مزرعه پرورش ماهی استان تولید شده است و این میزان تا 2 سال آینده با مکانیزه کردن مزارع و افزایش تولید در واحد سطح و بهره گیری از کارشناسان تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

مدیر شیلات استان با بیان اینکه اردبیل جزو 10 استان غیر ساحلی کشور در زمینه تولید آبزیان می باشد افزود : در سالهای اخیر با هدف ترویج و توسعه صنعت آبزی پروری ، پرورش سایر گونه های آبزیان از جمله فیل ماهی ، تاس ماهی ، اوزون بورون ، سفید و کولمه در استان آغاز شده است .

این سومین سالی است که ماهی خاویاری در مزارع این استان رها سازی می‌شود. پارسال یکهزار و 400 قطعه و سال 88 نیز 900 قطعه بچه ماهی رها سازی شده بود. پرورش ماهی خاویاری علاوه بر ایجاد تنوع گونه ای در آبزی پروری ، ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.

ماهی خاویاری در سال هفتم تخم می دهد و از هر ماهی مولد 10 درصد وزن خود یعنی حدود 3 کیلو گرم خاویار استحصال می شود که ارزش ریالی آن حدود 9 میلیون تومان است. ماهیان خاویاری استان اردبیل از نوع تاس ماهی سیبری ، فیل ماهی ، چالواش شیب ، اوزون بورون و تاس ماهی ایرانی است. واعظی گفت تاس ماهی های سیبری 5 ساله تخم می‌گذارند که با تخمگذاری آنها نخستین محصول خاویار استان اردبیل در سال 93 تولید خواهد شد. هم اکنون علاوه بر استان اردبیل در مزارع 8 استان غیر ساحلی کشور نیز ماهی خاویاری رها سازی شده است. در 100 منبع طبیعی و نیمه طبیعی آبی و مزارع پرورش ماهی و همچنین 240 استخر دو منظوره استان اردبیل 2 هزار و 500 تن ماهی گرم آبی و سرد آبی تولید می شود. یک میلیون قطعه ماهی زینتی نیز در استان اردبیل تولید می شود. بچه ماهی خاویاری با نظارت مستقیم سازمان شیلات کشور و رایگان در اختیار آبزی پروران قرار می گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید