تولید صنعتی ماهی خشک جایگزین روش های سنتی می شود

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
تولید صنعتی ماهی خشک جایگزین روش های سنتی می شود

مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هم اکنون تولید ماهی خُشک در این جزیره با روش های سنتی انجام می گیرد که مشکلات بهداشتی و هدررفت زیاد دارد و از این رو با سیاست های اتخاذ شده، روش های صنعتی و بهداشتی جایگزین می شود.

حامد عبدالهی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران به ظرفیت صید 60 هزار تُنی ماهی کوچک سطح زی در جزیره قشم اشاره و تصریح کرد: در حال حاضرحدود 42 هزار تُن ماهی صید می شود که 80 درصد از آن جهت تولید پودر ماهی استفاده می شود.
وی افزود: 20 درصد باقیمانده از ماهیان صید شده نیز که به صورت غیربهد اشتی و روی زمین تولید می شود، با کمترین ارزش افزوده برای خوراک آبزیان و کود گیاهی صرف می شود و این در حالی است که اگر با روش صنعتی و بهداشتی تهیه شود، با توجه به میزان فسفر، پروتئین و کلسیم بالای ماهیان سطح زی همچون ساردین و متو می توان برای تغذیه دانش آموزان استفاده کرد.

عبداللهی، رعایت نشدن بهداشت، مشکلات زیست محیطی برای مردم جزیره وهمچنین کاهش شدید ارزش افزوده ماهی خشک تولیدی را از عیب های روش تولیدماهی خشک به روش سنتی دانست و ادامه داد: این آبزیان مقوی دارای کیفیت غذایی بسیار بالایی هستند که با رعایت اصول بهداشتی در زمینه خشک کردن ماهیان سطح زی می توان از آن به عنوان جیره غذایی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: جهت یکپارچه سازی تولید ماهی خشک و بالا بردن ارزش افزوده آن، 2 سایت تولید ماهی خشک با روش صنعتی در حوالی شهر سوزا به مساحت چهار هکتار و سه سایت بهداشتی در محدوده روستاهای هدف صید آبزیان سطح زی شامل رمچاه، سوزا و مِسِن در قشم ایجاد می شود.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هم اکنون یک شرکت بومی با مشارکت شرکت خارجی مجوز فعالیت اقتصادی برای تولید ماهی خُشک به روش صنعتی و بهداشتی را دریافت کرد و یک شرکت خارجی نیز در حال طی مراحل قانونی برای دریافت فعالیت در این صنعت در جزیره قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید