کاهش صید ماهیان خاویاری با ورود آلاینده ها

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۶ بازدید

کاهش صید ماهیان خاویاری با ورود آلاینده ها
باشگاه خبرنگاران ساری،مدیرکل شیلات مازندران در نشست حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریای مازندران گفت:ورود آلاینده‌ها و آلودگی شدید رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و صید بی‌رویه توسط قاچاقچیان را از جمله دلایل کاهش صید ماهیان خاویاری در دریای خزر است.
حبیب نژاد افزود:حمایت از مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان استانهای شمالی در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به دو مرکز مهم تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و مرکز بازسازی ذخایر آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت تصریح کرد:مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری در تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری دریایی،تکثیر و پرورش و رهاسازی ماهی سفید،تکثیر و پرورش و رهاسازی کپور دریایی و پرورش ماهیان خاویاری با هدف تأمین مولد،تولید خاویار و گوشت فعالیت می کند.
مدیرکل شیلات مازندران گفت:مرکز بازسازی ذخایر آزاد ماهیان شهید با هنر کلاردشت، با هدف احیا وبازسازی ذخائر ماهی آزاد دریای خزر فعالیت میکند و صید سالانه مولدین ماهی آزاد در فصل مهاجرت و انتقال مولدین به مرکز جهت استحصال تخم و تولید بچه ماهی وتکثیر و پرورش،رهاسازی بچه ماهی آزاد در رودخانه های مناسب را برعهده دارد.
حبیب نژاد دریای خزر را بعنوان یکی از کانون های اقتصادی استان های شمالی ارزشمند دانست و افزود:متأسفانه به علت آلودگی های شیمیایی،رودخانه های استان به عنوان محل تکثیر گونه های اقتصادی آبزیان دریای خزر،شاهد کاهش تولید و صید ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید از دریای خزر هستیم.
وی مراکز بازسازی ذخایر را ناجی بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر برشمرد وافزود: متأسفانه مهمترین معضل این مراکز تأمین منابع مالی است که نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.
حبیب نژاد تصریح کرد:امسال و در راستای برنامه پنجم،تولید 45میلیون قطعه بچه ماهی سفید، 9 میلیون قطعه کپور دریایی،850 هزار قطعه بچه ماهی آزاد و 5/1میلیون قطعه از انواع خاویاری،پیش بینی شده است وبرای سال آینده نیز 45میلیون قطعه ماهی سفید،11 میلیون قطعه کپور دریایی و 5/1میلیون قطعه از انواع خاویاری در دستور کار قرار دارد

دیدگاه خود را بیان کنید