افزایش قیمت ماهی و میگو در بازار رودان

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


ایرناˈ شهروندان رودانی با اظهار نارضایتی از افزایش رو به رشد قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی بویژه ماهی و میگو افزودند: در حالیکه مسوولان از کنترل و تنظیم بازار خبر می دهند؛ بازار عرضه و تقاضا همواره دستخوش تحولات و شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی است.

آنان با بیان اینکه گرانی های اخیر کمر مردم را شکسته است؛ اظهار کردند: دولت همواره اعلام کرده قیمت مواد خوراکی مورد مصرف عموم را کنترل می کند و از آنجائیکه ماهی یک ماده خوراکی مورد مصرف عموم است باید قیمت آن کنترل شود اما اینگونه نیست و قیمت این ماده غنی و با ارزش غذایی روندی صعودی داشته است.

این شهروندان با انتقاد از اوضاع آشفته و نا بسامان در بازار عرضه و تقاضای آبزیان تازه؛ افزایش قیمت ماهی و میگو را بی سابقه دانستند و ضعف مدیریت و عدم نظارت صحیح و اصولی متولیان امر را علت اصلی افزایش قیمت در بازار عرضه و تقاضای آبزیان عنوان کردند.

یک شهروند، خلا نظارت و مدیریت بر این بازار و سوء استفاده فروشندگان را علت اصلی افزایش قیمت ماهی و میگو دانست و افزود: بیشتر شهروندان رودانی ماهی و میگوی مورد نیاز خود را از کسبه دوره گردی که در مناطق مختلف شهر، محلات و روستاها اقدام به عرضه و فروش می کنند؛ خریداری و تامین می نمایند و کمتر اتفاق می افتد که شهروندان ماهی و میگوی مصرفی خود را از فروشگاه عرضه آبزیان تهیه کنند.

مهدی محمدی با بیان اینکه هر چند خریداری ماهی و میگوی مصرفی از کسبه دوره گرد مقرون به صرفه است؛ اظهار کرد: اما نبود نظارت و کنترل اصولی بر عرضه این ماده غذایی از سوی متولیان امر؛ زمینه را برای سوء استفاده فروشندگان و راه انداختن بازار سیاه مهیا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان خودسرانه اقدام به نرخگذاری بر روی ماهی و میگو می نمایند؛ اظهار کرد: عده ای از فروشندگان و عرضه کنندگان ماهی و میگو در پاسخ به اعتراض مردم درخصوص افزایش قیمت این آبزیان می گویند؛ ماهی و میگو هم مواد غذایی هستند و افزایش قیمت آن در کنار افزایش قیمت سایر مواد خوراکی امری کاملا طبیعی است و دور از انتظار نیست.

شهروند دیگری بیان کرد: ماهی یکی از مواد غذایی مهم در سبد غذایی مردم بویژه شهروندان جنوب کشور است اما افزایش قیمت این ماده غذایی طی ماه های اخیر؛ قدرت خرید مردم را به میزان زیادی کاهش داده است.

فاطمه رضوانی اظهار کرد: از زمانی که قیمت ماهی و میگو بطور چشمگیری افزایش یافته است؛ بسیاری از خانواده ها توان خرید این ماده غذایی را از دست داده اند و آنان برای تامین و استفاده از این غذای مغذی و با ارزش که در سلامت افراد بویژه کودکان و سالمندان نقش بسزایی دارد با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی با اشاره به قیمت انواع ماهی و میگو در بازار؛ گفت: ماهی هوور که بیشترین مشتری و فروش را نسبت به دیگر ماهی ها دارد این روزها با قیمت بی سابقه هر کیلوگرم بین 170 تا 200 هزار ریال عرضه می شود و سایر ماهی ها نیز با افزایش چشمگیر و صعودی قیمت روبرو هستند.

شهروند دیگری وضعیت حمل و عرضه آبزیان در شهرستان رودان را بسیار نامطلوب دانست و بمنظور نظارت بیشتر، حفظ و تامین بهداشت، سلامت و ایمنی غذایی مردم خواستار بهبود وضعیت فعلی و ساماندهی بازار ماهی فروشان شد.

زهرا نعمتی بیان کرد: به نظر می رسد مسوولان و متولیان امر به وضعیت بهداشت و نرخ گذاری آبزیان، غذاها و فرآورده های دریایی در این شهرستان توجهی ندارند و تنها زمانی که گوشت مرغ و گوشت قرمز با افزایش قیمت و مشکلات بهداشتی روبرو می شود واکنش و عکس العمل نشان می دهند.

وی ادامه داد: اغلب دست فروشان بدون رعایت نکات بهداشتی اقدام به برش و قطعه بندی ماهی و تحویل آن به خریداران می کنند که این روش احتمال آلوده شدن ماهی و خطر انتقال بیماری به مصرف کنندگان را افزایش می دهد.

این شهروند با انتقاد از عرضه غیر بهداشتی ماهی در داخل و بویژه بیرون از بازار ماهی فروشان بیان کرد: عرضه غیر بهداشتی ماهی در اماکن پراکنده و دور از بازار مخصوص ماهی فروشان موجب شده تا آنان از نظارت دستگاه های بهداشتی دور بمانند و این موضوع می تواند سلامت و ایمنی غذایی مردم را تهدید و آن را با خطر جدی مواجه کند.

یک فعال بازار ماهی در رودان نامساعد بودن شرایط آب و هوایی، کاهش صید آبزیان در برخی از روزهای اخیر، حمل آن به شهرستان های همجوار و افزایش قیمت آبزیان در بنادر را از دلایل عمده افزایش قیمت انواع ماهی و میگو دانست.

غلام جهانگردی افزود: ماهی فروشان هم این روزها آبزیان را با قیمت های قابل توجهی از صیادان در بنادر خریداری می کنند و با احتساب هزینه های تمام شده شامل هزینه های خریداری و حمل؛ آن را به گونه ای به فروش می رسانند که متضرر نشوند.

وی با اشاره به نوسان قیمت آبزیان در بازار اظهار کرد: بازار ماهی و میگو؛ روزانه با نوسان و افزایش و کاهش قیمت مواجه است و نرخ معینی ندارد.

جهانگردی با اشاره به قیمت انواع ماهی و میگو در بازار دست فروشان و کسبه دوره گرد؛ اظهار کرد: ماهی هوور پاک نشده هر کیلوگرم بین 120 تا 140 هزار ریال و فیله آن بین 170 تا 200 هزار ریال، حلوا سیاه بین 140 تا 150 هزار ریال، شیر ماهی نیز بین 180 تا 250 هزار ریال به فروش می رسد.

وی ادامه داد: هر کیلو گرم ماهی شوریده با قیمت 130 هزار ریال، ماهی قطر کوچک بین 80 تا 100 هزار ریال و قطر بزرگ نیز 120 هزار ریال در بازار عرضه می شود.

جهانگردی اضافه کرد: هر کیلو گرم ماهی سنگسر و سرخو با قیمت 150 هزار ریال، ماهی هامور بین 180 تا 200 هزار ریال و انواع میگو نیز بین 220 تا 250 هزار ریال در بازار به فروش می رسد.

وی خاطر نشان کرد: انواع دیگر ماهی ها نیز با توجه به نوسان قیمت در بنادر صیادی، خریداری و در بازار مصرف عرضه و به فروش می رسند.

به گزارش ایرناˈماهی هوور پاک نشده هر کیلو گرم با قیمت 150 هزار ریال، فیله هوور 180، حلوا سیاه 170، شیر ماهی 210 و هر کیلو گرم میگو نیز با قیمت 270 هزار ریال روز پنجشنبه 16 آبان در تنها فروشگاه عرضه ماهی و میگو در رودان به فروش رسید.

به هر حال افزایش قیمت ها و شیوع گرانی در بازار عرضه و تقاضای آبزیان که داد شهروندان رودانی را در آورده؛ این روزها به اوج خود رسیده و سبب تشدید نارضایتی آنان نسبت به عملکرد مسوولان در این خصوص شده است.

با وجود اینکه مسوولان همواره از ساماندهی بازار ماهی فروشان در شهرستان رودان خبر داده اند اما این امر در عرصه عمل هیچگاه به منصه ظهور نرسیده و این مشکل همچنان بر قوت خود باقی است و نارضایتی شدید شهروندان را در پی داشته است.

خبرنگار ایرنا در رودان بمنظور بررسی موضوع و روشن شدن قضیه به سراغ رییس اداره صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت و درمان رفت و درخصوص مشکلات موجود در بازار ماهی و میگو در این شهرستان با آنان به بحث و گفت و گو نشست.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت رودان؛ انواع کالای موجود در بازار را سه نوع شامل کالای اولویت دار، غیر اولویت دار و کالاهایی که با درصد سود قانونی نرخ گذاری می شوند عنوان و اظهار کرد: مرغ، ماهی و میگو از جمله کالا و اقلامی هستند که قیمت آن با درصد سود قانونی که 10 درصد می باشد؛ نرخ گذاری می شوند.

هدایت الله صالحی با بیان اینکه بازار ماهی فروشان در رودان ساماندهی نشده و تمامی کسبه آن دستفروشان هستند؛ افزود: در حال حاضر در این شهر تنها یک فروشگاه و واحد صنفی عرضه ماهی و میگو تحت نظارت مجمع امور صنفی و اداره صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند و سایر فروشندگان ماهی و میگو در رودان را کسبه دستفروش و دوره گرد شامل می شوند.

وی راهکار برون رفت از مشکلات کنونی را ساماندهی بازار ماهی فروشان در قالب واحدهای صنفی دانست و اظهار کرد: تا زمانی که دستفروشان توسط شهرداری جمع آوری و ساماندهی نشوند و بازار ماهی فروشان در قالب واحد های صنفی تحت نظارت مجمع امور صنفی و اداره صنعت، معدن و تجارت فعالیت ننماید؛ این معضل همچنان با قوت و جدیت پا برجا خواهد بود.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل لازم است شهرداری با همکاری سایر دستگاه ها و متولیان امر نسبت به جمع آوری و ساماندهی کسبه دستفروش اقدام نماید؛ تا بازار ماهی و میگو در این شهرستان تحت نظارت و کنترل کارگروه تنظیم بازار در آید.

مسوول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان رودان نیز در گفت و گو با ایرناˈ وضعیت بازار ماهی فروشان در این شهر را کاملا غیر بهداشتی دانست.

یوسف دور کیش با اشاره به اینکه وضعیت غیر بهداشتی بازار دستفروشان بویژه بازار ماهی فروشان وضعیت بهداشت و سلامت شهروندان را بطور جدی تهدید می کند؛ بر ضرورت ساماندهی بازار ماهی فروشان در این شهر تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: واحد بهداشت محیط بطور مستمر و مداوم واحد های صنفی و بازار دستفروشان و ماهی فروشان در این شهر را مورد بازدید و بازرسی قرار داده و مراتب را به مسوولان و متولیان امر انعکاس و ارجاع داده است.

دور کیش با بیان اینکه با پیگیری ها و تلاش متولیان امر بویژه شهرداری رودان جایگاهی برای ساماندهی و استقرار کسبه دستفروش با اولویت ماهی فروشان در این شهر در نظر گرفته شده است؛ اظهار امیدواری کرد: با ساماندهی کسبه دستفروش بویژه ماهی فروشان، مشکلات بهداشتی موجود در این بازار بر طرف و شاخص های بهداشت، سلامت و ایمنی غذایی شهروندان بهبود و افزایش یابد.

و اما ماهی و خواص غذایی آن...

غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند؛ توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است و به طور کلی 84 گرم ماهی دارای 120 کالری می باشد.

گوشت ماهی دارای ویتامین های D، B، A، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند؛ دارای مقدار زیادی یُد می باشند.

ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و از اینرو برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته (هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.

چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر؛ زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد و چربی ماهی از دو نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA می باشد.

روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند و اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.

مصرف ماهی و روغن ماهی (امگا 3) مقدار تری گلیسیرید خون و تجمع پلاکت های خونی را کاهش می دهد، عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند، ضربان قلب را تنظیم و فشار خون را پایین می آورد.

مصرف امگا 3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و ضریب هوشی یا IQ نوزادان می شود.

دیدگاه خود را بیان کنید