اسیدی شدن آب دریاها ثمره آلودگی هوا

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

اسیدی شدن آب دریاها ثمره آلودگی هوا
مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آثار آلودگی و افزایش حرارت زمین گفت: اسیدی شدن آب دریاها، کاهش خودپالایی دریا و نابودی اکوسیستم از ثمرات آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی است.
داود میرشکار، مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به سخنان رییس جمهور در اجلاس جهانی در خصوص تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین یکی از تأثیرات بزرگش را روی دریاها می گذارد.
وی خاطرنشان کرد: دما و حرارت فاکتور اصلی در مدل زندگی و بقای آبزیان در محیط دریاست چرا که حرارت یکی از فاکتورهای مهم و مستقیم با موارد دیگر است و تأثیر بیشتری دارد.
میرشکار با اشاره به عوامل غیرمستقیم تأثیرگذار بر زندگی آبزیان اذعان داشت: افزایش درجه حرارت زمین با توجه به تغییرات اقلیمی که وجود دارد، زیستگاه های ساحلی و دریایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: ظرفیت حرارتی دریا بسیار بالاست به طوری که حرارت دریافتی را دیر از دست می دهد و وقوع آن زمانبر بوده و در قالب چرخه ای رخ می دهد.

وی افزود: زیستگاه های دریا که مربوط به آب سنگ های مرجانی است و به عنوان نوزادگاه های دریایی کاربرد دارد، تحت تأثیر افزایش حرارت باعث تخریب و آسیب به این زیستگاه ها می شود.

میرشکار با بیان اینکه آب سنگ های مرجانی بعد از جنگل های حاره ای پرتولیدترین مکان کره زمین محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: این زیستگاه مهم که محل زندگی بسیاری از ماهیان و آبزیان است در اکوسیستم دریایی تأثیرگذار هستند و افزایش حرارت دریاها باعث نابودی آنها شده و محمل امن و نوزادگاه از بین می رود.

وی با بیان اینکه آلودگی زیست دریایی باعث قطع حلقه اکوسیستم شده و منابع کاهش می یابد، تصریح کرد: کمبود منابع، صیادان را به استفاده از ابزارها و روش های نامتعارف برای صید وادار می سازد و با این اقدام اقلیم زیستی تغییر می کند.

میرشکار با بیان اینکه اکوسیستم به هم وابسته است، تاکید کرد: تخریب زیست دریایی با این شیوه سبب می شود تا میزان آبزیان دریایی با کاهش بیشتری شود در نتیجه بیکاری صیادان را به دنبال دارد و اشتغال انسان ها با چالش مواجه خواهد شد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به دیگر آثار و پیامدهای افزایش گرمای زمین بر دریاها، تصریح کرد: کاهش خودپالایی دریاها و از بین رفتن فیتوپلانکتون ها از جمله آثار تخریبی افزایش حرارت دریاهاست.

میرشکار ادامه داد: آلودگی هوا ناشی از استفاده زیاد از سوخت های فسیلی باعث اسیدی شدن دریاها می شود و اکوسیستم دریا را با چالش مواجه می سازد.

وی افزود: اگر در خشکی آلودگی ایجاد کنیم این آلودگی از طرق مختلف به دریاها منتقل می شود چرا که همه ساختارهای محیط زیست به هم پیوسته هستند.

وی یادآور شد: اگر بحث بنزین های آلوده مباحثی نظیر پسماندها و کاهش پسماندهای سوخت فسیلی و مدیریت فاضلاب ها مطرح می شود همگی برای آن است که از محیط زیست صیانت و حفاظت کنیم تا انسان ها زندگی مطلوب تری داشته باشد
منبع: خبرگزاری شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید