ایران برای حفظ ماهیان خاویاری در دریای خزر گام های مثبتی برداشته است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

باكو – سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران طی نشستی در باكو گفت كه با سازماندهی جدید و اصلاح مقررات مربوط به صید ماهیان خاویاری در دریای خزر، ایران برای حفاظت از اینگونه ماهیان خزر، گام های مثبتی برداشته است

مجاهدی ' روز چهارشنبه در سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر در باكو، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ماهیان خاویاری در این پهنه آبی بزرگ و دیگر منابع زنده آن آمادگی دارد با كشورهای حاشیه دریای خزر همكاری كند.

ایران، جمهوری آذربایجان،روسیه،قزاقستان و تركمنستان كشورهای حاشیه دریاچه خزر را كه از آن به عنوان دریای خزر هم یاد می شود، تشكیل می دهند.

وی با بیان اینكه این پهنه آبی به عنوان میراثی مهم به مردم كشور های حاشیه خزر تعلق دارد، اظهار داشت: كشورهای حاشیه دریای خزر برای حفاظت از منابع موجود این دریا، باید با یكدیگر همكاری كنند.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات كشورمان در ادامه بر حفظ نسل ماهیان خاویاری در این پهنه آبی كه با خطر انقراض قرار دارد، تاكید كرد و گفت: روند صید ماهیان خاویاری در این دریا طی سالهای اخیر به مرز بحران نزدیك شده است و كشورهای حاشیه خزر باید این مساله را مورد توجه جدی قرار دهند.

مجاهدی یاد آورشد: تصمیم روسای جمهور پنج كشور ساحلی دریای خزر مبنی بر ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری، گام مهمی بر حفظ ماهیان خزر است و امیدواریم كشورهای ساحلی با ساز و كار مناسب این تصمیم را اجرایی كنند.

سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر كه از امروز چهارشنبه برابر 23 آذرماه در باكو آغاز بكار كرد، تا 25 آذر ادامه دارد.

بررسی دلایل آلودگی آبهای دریای خزر، وضعیت چرخه غذایی آبزیان و تغییر اكوسیستم خزر و كاهش تولید و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری توسط مراكز پرورش آن در كشورهای حاشیه خزر ، از مسایل مهم این اجلاس در باكو اعلام شده است.

با پایان ریاست ایران بر این كمیسیون و همزمان با آغاز بكار سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر در باكو، جمهوری آذربایجان از 23 آذرماه به عنوان ریاست این كمیسیون برگزیده شد

دیدگاه خود را بیان کنید