تولید سالانه بیش از 400 میلیون لارو انواع آبزیان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

تولید سالانه بیش از 400 میلیون لارو انواع آبزیان

رییس سازمان شیلات ایران گفت: سالانه در مراکز تکثیر بیش از 400 میلیون انواع لارو تولید می‌شود

(ایسنا) غلامرضا رازقی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در نخستین کنفرانس بین المللی تکثیر و پرورش لارو آبزیان که امروز در دانشگاه پردیس کشاورزی در کرج برگزار شد، اظهار کرد: اقتصادی کردن تولید، بازسازی ذخایر ژنتیکی و توسعه تحقیقات از جمله مسائلی هستند که برای توسعه بخش شیلات باید به آن توجه ویژه شود

وی با اشاره به اهمیت بخش تحقیقات در توسعه صنعت شیلات افزود: فعالیت‌ها باید به سمت دانش روز هدایت شوند و بستر لازم فراهم شود اما تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر در این زمینه قابل توجه بوده است چراکه توانسته میانگین تولید در واحد سطح را به بیش از 25 میلیون تن برساند که این امر نتیجه تلاش فعالان عرصه پژوهشی است.

رازقی با بیان اینکه در سال 89 تولید شیلات در کشور 663 هزار تن بوده و این میزان در سال گذشته به 735 هزار تن رسیده است خاطر نشان کرد: سال گذشته به دلیل کاربردی کردن تحقیقات 20 درصد افزایش تولید داشتیم که بالاترین رشد تولید در کلیه محصولات کشاورزی بود.

رییس سازمان شیلات ایران درباره تاثیر صادرات بر روند اقتصادی کردن محصولات گفت: با توسعه صادرات منافع اقتصادی کلانی عاید کشور می‌شود و در بخش اشتغال نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بسزایی خواهد داشت و در حال حاضر صادرات در کشور روند رو به رشدی دارد.

وی به برداشت تن ماهیان از دریاهای شمال و جنوب اشاره و اظهار کرد: در چند سال اخیر میزان برداشت تن ماهیان 139 هزار تن بود که این میزان در سال گذشته به 220 هزار تن رسید و منجر به کاهش 50 درصد از واردات ماهی به کشور شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: توسعه واحدهای آبزی‌پروری در زمین‌های کشاورزی از جمله مواردی است که به لحاظ اقتصادی بسیار به صرف خواهد بود از این رو توجه به این امر ضروری است.

رازقی گفت: سیاست کلی سازمان در زمینه بازسازی ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از انقراض گونه‌ها باید تقویت شود و بخش خصوصی را در این زمینه بیش از پیش تقویت کنیم.

وی افزود: تقویت بخش خصوصی در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌ها در دستور کار است

دیدگاه خود را بیان کنید