شش درصد جهان در سال 2025 دارای آب است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۰ بازدید

شش درصد جهان در سال 2025 دارای آب است

یک کارشناس زمین‌شناسی و جغرافیا گفت: با روال موجود پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 فقط شش درصد از زمینهای جهان دارای رطوبت باشد و تا سال 2030 نیز دیگر اثری از یخ‌های قطبی وجود نداشته باشد

امیرخانی دهکردی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در 40 سال گذشته بیش از 40 درصد از ضخامت یخ‌های قطبی کم شده است.

وی افزود: سفیدی برفها عامل بسیار مهمی در بازتاب نور خورشید و جلوگیری از گرم شدن آب دریاهاست ولی با آب شدن آنها آبهای کره زمین نیز گرم می‌شود.

این کارشناس زمین‌شناسی و جغرافیا تصریح کرد: به همین دلیل تا سال 2050 یک چهارم گونه‌های دریایی از بین می‌روند و حیات دیگر آبزیان نیز به خاطر کاهش جریان‌های دریایی مواد غذایی با خطر جدی روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: ذوب شدن یخ‌های قطبی همچنین سبب می‌شود 70 درصد زمینهایی که بیشترین جمعیت دنیا را در خود جای داده‌اند به زیر آب روند.

امیرخانی در ادامه با اشاره به تهدیدهای حیات بشری درباره تأثیر عوامل بشری در حیات آینده زمین گفت: در طول مدتی که انسان‌ها مهمان این کره خاکی بوده‌اند از هر آنچه در طبیعت موجود بوده بیشتر از نیاز خود و ظرفیت کره زمین استفاده کرده‌اند.

وی افزود: در یک قرن گذشته و به خصوص بعد از انقلاب صنعتی، کشف نیروی بخار، افزایش کارخانه‌ها و بهبود سطح بهداشت عمومی،جهان با رشد بی‌رویه جمعیت روبرو شده است.

این کارشناس ژئودزی با اشاره به اینکه این جمعیت زیاد نیاز به غذای وافری نیز دارد، بیان داشت: برای هر یک کیلوگرم سیب‌زمینی 100 لیتر آب و برای یک کیلوگرم برنج چهار هزار لیتر آب مصرف می‌شود و اینگونه روزانه مقادیر زیادی آب در جهان مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: انسانها از ابتدای حضور بر روی کره زمین بدترین جنایات را در حق محیط زیست و طبیعت به کار گرفته اما اکنون همه آنها را به فراموشی سپرده و با ساخت فیلم‌هایی مانند 2012 انگشت جنایات انجام نشده را تنها به سوی طبیعت گرفته است.

امیرخانی ادامه داد: طی این سالها بارها زمین به دور کهکشان چرخیده و از کمربند خطر گذشته، بارها به بیشینه فعالیت خود رسیده و بارها توسط شهاب سنگها تهدید شده اما هرگز به انتهای راه خود نرسیده است.

این کارشناس ژئودزی دریایی با اشاره به اینکه آتشفشان در همه سیاره‌های ‌مانند زمین رخ می‌دهد و فعالیت‌های انسانی در آن هیچ‌‌گونه دخالتی ندارد، گفت: اگر قرار بود آتشفشان‌های هولناک ما را نابود کنند در طول چهار و نیم میلیارد سال این اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: وقوع زلزله نیز مانند آتشفشان ارتباطی به فعالیتهای انسانی نداشته و زمان دقیق آن نیز قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین پیش‌گویی زلزله‌های هولناک در سال 2012 نیز صحیح نیست.

وی ادامه داد: آتشفشان، سیل، زلزله و سونامی جزء جدایی‌ناپذیر سیاره ما بوده و این ما هستیم که باید به عنوان مهمانان این سیاره خود را با عوامل طبیعی سازگار کنیم و به جای پیش‌بینی‌های خیالی به فکر اصلاح شیوه‌های زندگی خود باشیم تا علاوه بر خود حیات دیگر جانداران را نیز به خطر نیندازیم

دیدگاه خود را بیان کنید