استان خراسان شمالی مستعد اشتغال‌زایی در بخش آبزی‌پروری است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

استان خراسان شمالی مستعد اشتغال‌زایی در بخش آبزی‌پروری است

آبزیان و شیلات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود بیش از شش هزار منبع آبی در استان، پتانسیل بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال در بخش آبزی پروری در مقایسه با سایر مشاغل بخش کشاورزی فراهم است که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

جمشید گریوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: در صورت تحقق اشتغال‌زایی در این بخش، می‌توان در یک برنامه 10 ساله حداقل از میزان تولید فعلی استان که کمتر از یک هزار تن است، به یک سوم پتانسیل تولید منابع آبی یعنی 10 هزار تن رسید.

وی با اشاره به توسعه آبزی پروری در استان افزود: این بخش در این راستا اقدامات فرهنگی برای رفع موانع اجتماعی، افزایش اعتبارات، ایجاد و تقویت تشکلهای مردمی و تامین تسهیلات بانکی، کمکهای فنی و اعتباری و تکمیل مطالعات استان سنجی و استعدادیابی را در برنامه دارد.

گریوانی به تولید 867 تن گوشت ماهی در استان طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: از این میزان 112 تن آن گرم آبی و 755 تن سرد آبی است.

وی ادامه داد: 63 واحد پرورش ماهی در استان فعال است که 12 واحد آن گرم آبی و 51 واحد آن سرد آبی است.

این مسوول گفت: میانگین دمای سالانه و متوسط ارتفاع از سطح دریا، شرایط را برای پرورش ماهیان سرد آبی(قزل آلا) فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته تعداد واحدهای پرورش ماهی سرد آبی در خراسان شمالی به 51 واحد و ظرفیت آنها به 755 تن ارتقاء یافته است.

گریوانی ادامه داد: از 63 مزرعه پرورش ماهی استان، 45 مزرعه به برق دسترسی دارند که 80 درصد آنها از پمپ برگشت آب و هوادهی استفاده می‌کنند و مکانیزاسیون در آنها کامل نیست.

وی اظهار كرد: علت این امر این است که فقط در مزرعه از درام فیلتر استفاده می‌کنند و از هوا سازها و سایر تجهیزات، به کار گرفته نشده است.

گریوانی افزود: برای تکمیل مکانیزاسیون در مزارع نیاز به حمایت دولت از از طریق کمکهای فنی و اعتباری، تسهیلات بانکی و اقدامات ترویجی و آموزشی است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش آبزیان و شیلات، کمبود تسهیلات بانکی، عدم توان تضمینی و وثیقه بانکی، عدم تخصیص آب از سدها برای آبزی پروری و وجود مشکلات اجتماعی در بهره‌برداری از آبهای عمومی را از جمله آنها برشمرد

دیدگاه خود را بیان کنید