شاخص کیفیت آب خلیج چابهار تعیین می شود

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

شاخص کیفیت آب خلیج چابهار تعیین می شود
رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: شاخص کیفیت آب خلیج چابهار تعیین می شود تا برای پایش های مداوم مورد استفاده قرار گیرد.
مسعود مرادی اظهار کرد: این کار در قالب طرحی با عنوان ' بررسی تغییرات زمانی و مکانی پارامترهای فیزیکی آب خلیج چابهار با استفاد از داده های ماهواره ای ' انجام می شود که مرحله نخست آن که نمونه گیری از آب بود، انجام شد.
وی افزود:این داده ها و نمونه ها در آزمایشگاه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مورد آزمایش و آنالیز قرار می گیرند و این اطلاعات با داده های ماهواره ای تطبیق داده می شود و از تحلیل این دو داده، شاخص کیفیت آب خلیج چابهار به دست می آید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد:این شاخص در پایش ها بعدی مورد استفاده قرار می گیرد و دیگر نیازی به صرف هزینه و زمان برای اخذ داده ها در آبهای چابهار نیست که بر این اساس کمک بزرگی به صرفه جویی در وقت و زمان خواهد شد.

مرادی افزود:در این نمونه گیری ها مولفه های آلودگی به صورت کلی استخراج می شود و تاثیر کیفیت آب بر روی آبزیان مشخص می شود.

وی گفت:این اطلاعات در صنایع آب شرین کن ها و مسایل زیست محیطی کاربرد دارد و اینکه چه گونه هایی در کدام بخش از آبهای چابهار رشد بهتری خواهند داشت، مشخص می شود، همچنین نقش مهمی در تعیین زیستگاه های آبزیان دریایی دارد.

رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود:کار نمونه برداری ها انجام شده و آنالیز این داده ها نیز حدود 4 ماه زمان می برد و بعد از آن شاخص کیفیت آب خلیج چابهار به دست می آید، این اطلاعات دو سال در اختیار مجری طرح قرار دارد و بعد از آن سازمان های مرتبط و متقاضی می توانند از آن استفاده کنند.

مجری این طرح پژوهشی گفت: این اطلاعات برای سازمان هایی همچون حفاظت محیط زیست، شیلات و صنایع دریایی کاربرد دارد.

مرادی ادامه داد: دراین طرح پارامترهای مورد نظر (کلروفیل A ، کدورت آب، شوری، دمای آب و ذرات معلق) با استفاده از دستگاه های CTD و گرب (Grab) و همچنین نمونه برداری از آب سطحی در 16 ایستگاه از پیش تعیین شده در خلیج چابهار اندازه گیری شد.

وی گفت: این نتایج می تواند برای ماهیگیران محلی در تعیین نواحی مستعد حضور ماهی مورد استفاده قرار گیرد.

مرادی اظهار کرد: این طرح پژوهشی با همکاری دکتر کبیری و مهندس سنجانی انجام شد و کار آزمایشگاهی و آنالیز نمونه های رسوبات برداشت شده توسط مهندس آفرین از کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) انجام می شود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید