تولید ماده دارویی از خرچنگ

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۳ بازدید

تولید ماده دارویی از خرچنگ
پژوهشگران کشور اقدام به مطالعات مولکولی بر روی گونه‌ای خرچنگ در قالب پروژه تحقیقاتی کردند که علاوه بر ارز آوری برای کشور می‌توان از آن ماده اولیه صنایع دارویی و غذایی تولید کرد
خبرنگار مهر، خرچنگ‌های شناگر آبی یکی از گونه‌های مهم خوراکی است که صید و پرورش آنها در جهان رو به افزایش است. علاوه بر این از پوسته آن می‌توان ترکیبات کیتین و کیتوزان که در صنایع غذایی، تصفیه فاضلاب، تهیه چسب، داروسازی، پزشکی، کشاورزی، مواد آرایشی و بهداشتی، کاغذسازی و در عکاسی کاربرد دارند، استخراج کرد.

خرچنگ شناگر آبی در تمام آب‌های ساحلی اقیانوس هند و آرام غربی، سواحل شرقی آفریقا، دریای سرخ، خلیج فارس و دریای عمان، سواحل هندوستان ، تایلند ، مالزی ، اندونزی، چین و فیلیپین وجود دارد. این خرچنگ در اعماق کمتر از 50 متر مشاهده می‌شود.

با توجه به اهمیت اقتصادی این گونه، پروژه تحقیقاتی بر روی آن در کشور آغاز شده است.

بیتا ارچنگی- عضوهیات علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر از اجرای پروژه تحقیقاتی بر روی این گونه آبزی حوزه خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: در این پروژه اقدام به مطالعات مولکولی بر روی خرچنگی به نام "خرچنگ شناگر آبی" شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات ژنتیکی بر روی این گونه در ایران و سایر کشورها شده است، اظهار داشت: علی رغم مطالعات و داده‌های زیاد بر روی این خرچنگ، تاکنون بر روی جنبه های مولکولی این گونه مطالعه‌ای انجام نشده است.

ارچنگی با بیان اینکه خرچنگ شناگر آبی گونه‌ای خوراکی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن از این گونه می‌توان انواع آنتی اکسیدان برای صنایع داروسازی و غذایی تولید کرد
مجری طرح با اشاره به ارزش‌های اقتصادی این گونه، یادآور شد: از آنجایی که این گونه برای سایر کشورها، گونه با ارزش به لحاظ غذایی است با پرورش و تولید آن می‌توان برای کشور ارز آوری داشته باشد ضمن آنکه از این آبزی می‌توان مواد اولیه صنایع داروسازی و غذایی تولید کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سوی ریاست جمهوری تعریف شده است، خاطر نشان کرد: اجرای این طرح به شرکت دانش بنیان پیام آبزیان اروند به عنوان اولین آزمایشگاه اکولوژی مولکولی آبزیان کشور واگذار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون خلیج فارس ادامه داد: در این طرح سواحل خلیج فارس و دریای عمان مورد مطالعه قرار خواهد گرفت

دیدگاه خود را بیان کنید