نشتی نفت، عامل ضایعات پوستیِ ماهی‌های خلیج مکزیک

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

نشتی نفت، عامل ضایعات پوستیِ ماهی‌های خلیج مکزیک
مطالعات جدید رابطه میان ضایعات پوستی در ماهی‌ها را با اثرات مخرب شیمیایی ناشی از آلودگی نفتی که در کبد و ماهیچه‌ها آنها مشاهده می‌شود را تایید می‌کند.
کارشناسان محیط زیست دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا مدت چهار سال تاثیر نشتی نفت در سکوی نفتی «دیپ‌واتر هورایزون» واقع در خلیج مکزیک را که سال 2010 میلادی اتفاق افتاد بر سلامت ماهی‌های این منطقه اندازه‌گیری کرده و اعلام کردند: ماهی‌های خلیج مکزیک از آسیب پوستی ناشی از آلودگی‌های نفتی رنج می‌برند.
کارشناسان در این مطالعه که به تازگی به پایان رسیده، ارتباط میان اختلالات و اثرات شیمیایی نشت نفت را که در کبد و عضلات ماهی‌ها مشاهده شده را بررسی کردند.
آنها اعلام کردند: نتایج تحلیل‌های آنها احتمال اینکه ضایعات پوستی ماهی‌های خلیج مکزیک در سال 2011 میلادی ممکن است بر اثر یک عامل بیماری‌زا یا شرایط طبیعی اقیانوسی بوده باشد به کلی رد می‌کنند.
«استیون موراوسکی»، استاد اکولوژی دریایی دانشکده علوم دریایی دانشگاه فلوریدای جنوبی با بیان این مطلب گفت: میزان بالای آسیب‌های پوستی ماهی‌ها در سال 2011 میلادی در مقایسه با سال 2012 میلادی به دلیل شیوع یک عامل بیماری‌زا یا بی‌تعادلی در کمبود شوری آب رخ نداده بلکه این فرضیه که نشت نفت در سکوی نفتی «دیپ‌واتر هورایزون» عامل این آسیب پوستی باشد به قوت خود باقی می‌ماند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، «موراوسکی» و تیم دستیارانش با همکاری کارشناسان انستیتو اقیانوس شناسی فلوریدا و موسسه تحقیقاتی شیلات و جانوری فلوریدا در سال‌های 2011 و 2012 میلادی دست به مطالعه زده و سلامت ماهی‌های مختلف در منطقه نشت چاه نفتی در شمال خلیج مکزیک را بررسی کردند. آنها دریافتند که تا سال 2012 میلادی ضایعات پوستی ماهی‌ها در مجموع 53 درصد کاهش یافته ضمن اینکه از شدت این آسیب‌ها نیز کاسته شده بود و این مساله بیش از پیش ثابت می‌کند که آسیب پوستی ماهی‌ها بر اثر نشت چاه نفتی رخ داده‌اند. نتایج این مطالعه در آخرین شماره مجله Transaction انجمن شیلات آمریکا منتشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید