17 میلیون قطعه ماهی زینتی در استان قزوین تولید شد

چهار‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


سیمین شکری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در سال گذشته بیش از سه هزار تن ماهی در استان قزوین تولید شد
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به منظور بالا بردن فرهنگ مصرف آبزیان طی سال گذشته بیش از سه هزار تن انواع ماهی در این استان تولید شد ککه این کار در افزایش گرایش مردم به مصرف گوشت سفید کمک موثری می کند.
شکری افزود: این میزان از ماهی در 156 واحد سردآبی و 75 واحد گرمابی فعال در استان تولید شده است.
وی بیان کرد: در یک سال گذشته 25 تن ماهی خاویاری در شش واحد پرورش ماهی استان تولید و به بازار عرضه شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین حفاظت از جمعیت آبزیان در منابع آبهای طبیعی، آبزی پروری را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به محدودیت در تامین آب و همچنین نیاز به اقتصادی کردن تولید ماهی و بهره برداری بهینه از آب موجود در استخرها افزایش تولید در واحد سطح اهمیت بسزایی دارد.
وی بیان کرد: پرورش ماهی در آبهای داخلی راهی مناسب جهت تولید پروتئین مرغوب، ایجاد اشتغال و درآمد در توسعه اقتصادی محسوب می شود.
شکری گفت: تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف استان قزوین موقعیت مناسبی را جهت پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری و سایر گونه ها فراهم کرده است.

به گفته این مسئول در سال گذشته استان قزوین در بخش ماهیان زینتی با تولید 17 میلیون و300 هزار قطعه از انواع ماهیان زینتی شامل گلدفیش، سوروم، آنجل، گوپی در 19 کارگاه پرورش ماهی در رده سوم تولید ماهیان زینتی کشور قرار گرفت.

وی افزود: جمع‌آوری، تکثیر و پرورش، نگهداری، حمل، بسته بندی و توزیع، بعنوان زمینه اشتغالزایی، علاوه بر حفظ تنوع ‌زیستی، اثر بهداشت روانی، قابلیت سرگرمی و افزایش جاذبه های توریستی و درآمد‌های صادراتی نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشور‌ها داشته است که حمایت ویژه برنامه‌ ریزی هدفمند دولت می‌تواند موجب افزایش منافع کشور و توسعه پایدار این صنعت شود.
شکری یادآورشد: ارزش تجاري ماهيان زينتي در دنيا بالغ بر 15 ميليارد دلار است که سهم کشور ما از اين رقم بسيار کم است و کسب درآمد از اين صنعت روبه گسترش است که بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گيرد.
وي تصریح کرد: اهميت ماهيان پرواري اعم از سردابي و گرمابي به جهت مصرف غذايي موجب ناديده گرفتن ارزش اقتصادي پرورش و تکثير آبزيان زينتي شده است.
مدیر شیلات استان قزوین اظهارداشت: گسترش صنعت آبزي پروري به جهت شناخت، پيشگيري و كنترل بيماري هاي آبزيان بايد بيشتر مورد توجه و بررسي مسئولان قرار گيرد که این موضوع در استان نیز با جدیت دنبال می شود

دیدگاه خود را بیان کنید