11 هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد

چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

11 هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
اسدیˈ در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: از مجموع این میزان ماهی سردآبی تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد بیش از هشت درصد آن به استانهای تهران ،قم، خراسان رضوی، اصفهان ، کرمان، یزد، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران صادر شده است.
وی بیان کرد: 175 مزرعه تولید ماهی پرورشی سردآبی در این استان فعالیت دارد که حدود 16 مزرعه فعال فصلی و دائم و هشت مزرعه نیز غیر فعال است.
اسدی اظهار کرد:کهگیلویه و بویراحمد پس از استان های چهامحال و بختیاری ،لرستان و مازندران رتبه چهارم تولید ماهیان سردآبی در کشور را دارد.
وی عنوان کرد:سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد پارسال حدود پنج کیلو گرم بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه یک سال قبل افزایش داشت اما نسبت به برنامه پنجم توسعه کاهش دارد.
اسدی افزود: مجموع اشتغال زیر بخش شیلات و آبزیان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته به بیش از یکهزار و 500 نفر رسید که صیادان بومی در این آمار در نظر گرفته نشده است.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پارسال 26 هزار قطعه بچه ماهی در مراکز تولید استان تولید شد که بخشی از تکثیر داخلی و بخشی نیز از تخم های اصلاح شده وارداتی بود.
اسدی افزود: هم اکنون 12 مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت اسمی یکهزار و600 تن در حال ساخت است که تعدای از این مزارع با ظرفیت تولید حدود 400 تن نیمه اول سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این مزارع پرورش ماهی برای 60 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود گفت: در صورت تامین و تخصیص اعتبار، مجتمع پرورش ماهی ˈروستای قلاتˈ یاسوج نیز در سال جاری به بهره برداری می رسد که می تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد.
اسدی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و به منظور توسعه پایدار و حفظ محیط زیست سیاست این مدیریت استفاده از فناوری های جدید در امر آبزی پروری است که ضمن کاهش مصرف آب از آلودگی منابع آبی پایین دست نیز جلوگیری خواهد کرد.
وی اظهار کرد: افزایش تولید ماهی پرورشی در سطوح موجود و جدید به میزان یکهزار تن، افزایش تولید بچه ماهی به میزان دو میلیون قطعه، پیگیری برای ترویج گونه های جدید ماهیان پرورشی شامل ماهیان خاویاری و زینتی ،ترویج مصرف آبزیان و افزایش کیفیت تولید از جمله برنامه های مهم اداره شیلات کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید