پیش‌بینی تولید 100 هزار تن آبزیان در کرمانشاه در افق 1404

پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن آبزیان در کرمانشاه در افق 1404
(ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، مهندس «علی‌اشرف منصوری» در نشست بررسی وضعیت شیلات استان کرمانشاه با حضور رییس سازمان شیلات ایران، در محل سازمان جهاد کشاورزی استان، این استان را به لحاظ برخورداری از استعدادهای کشاورزی از مستعدترین استان‌ها دانست و اظهار کرد: برخورداری از منابع آبی، تنوع اقلیمی و اراضی حاصل‌خیز، استان کرمانشاه را به یکی از استان‌های مستعد کشاورزی کشور تبدیل کرده است.
به گفته‌ی وی، این استعدادها و قابلیت های منحصر به فرد در سطح کشور سبب شد که در دور سوم سفر هیئت وزیران به استان کرمانشاه، ارتقاء وضعیت شیلاتی استان در دست مطالعه و بررسی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: تنوع منابع آبزی‌پروری و پتانسیل‌های خاص استان کرمانشاه سبب شد تا پس از انجام مطالعات مختلف، ارتقاء وضعیت تشکیلاتی مدیریت شیلات استان کرمانشاه ابلاغ شود.
منصوری ابراز امیدواری کرد این ارتقاء وضعیت تشکیلاتی شیلات استان در مجموع بتواند برای افزایش میزان تولید و در ادامه آن افزایش درآمد و اشتغالزایی استان اثرگذار باشد.
وی با بیان این‌که میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه در سال 89 ، 7500 تن بود، گفت: این رقم در پایان سال گذشته به 14 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به 17 هزار تن برسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در دو سال اخیر شاهد رشد چشمگیر و 100 در صدی میزان تولید محصولات شیلاتی در استان کرمانشاه بودیم.
به گفته‌ی منصوری، بر اساس چشم‌اندازهای ترسیم شده تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه میزان تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه به رقم بیش از 30 هزار تن و در افق 1404 به رقم 100هزار تن می‌رسد.
وی سپس استان کرمانشاه را در زمینه‌ی تولید میگوی آب شیرین در شهرستان قصرشیرین یکی از استان‌های شاخص کشور برشمرد و افزود: تنها مرکز تولیدکننده‌ی پست لارو در استان کرمانشاه قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان این‌که در سال 90 حدود 13 تن میگوی آب شیرین در استان کرمانشاه تولید شد، افزود: این رقم سال پیش به 17 تن افزایش یافت.
منصوری با اشاره به بحث توسعه‌ی ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون در استان کار مطالعاتی مربوط به پنج مزرعه خاویاری انجام شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات این بخش به 1500 تن در سال برسد.
وی در ادامه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه را ارائه و اظهار کرد: هم‌اکنون در استان کرمانشاه 300 منبع آبی شامل رودخانه، قنات، چشمه و ... وجود دارد و تعداد شش سد نیز آبگیری شده و کار مطالعه‌ی 17 سد دیگر نیز در دست اقدام است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، همه‌ی اینها را از پتانسیل‌های خاص استان کرمانشاه دانست و گفت: شاید کمتر استانی در کشور چنین وضعیتی داشته باشد.
منصوری در ادامه پروژه‌ی انتقال آب سیروان را یکی از پروژه‌های شاخص استان کرمانشاه برشمرد و افزود: این پروژه می‌تواند حدود 70 هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار دهد که می‌تواند تحول عظیمی را در بخش کشاورزی بوجود آورد.
وی گفت: از محل این پروژه 10 هزار و 500 هکتار مزرعه گرمابی و سردابی به مجموعه تولید آبزیان استان اضافه می‌شود که ظرفیت استحصال 41 هزار و 500 تن از محصولات شیلاتی را دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس در خصوص شماری از پروژه‌های شاخص شیلاتی استان نظیر رودخانه گلین و مرخیل توضیحاتی را ارائه داد.
منصوری توسعه‌ی فعالیت‌های آبزی‌پروری با هدف ایجاد اشتغال و درآمد از طریق افزایش میزان تولید در واحد سطح به‌وسیله‌ی ارتقاء مکانیزاسیون را از مهم‌ترین برنامه‌های امسال در راستای ارتقا وضعیت شیلاتی برشمرد.
وی ایجاد تنوع در پرورش آبزیان در بحث تولید ماهیان گرمابی، سردآبی، خاویاری، زینتی و حتی پرورشی میگو را نشان از پتانسیل‌های خاص استان در زمینه‌ی تولید محصولات شیلاتی دانست.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به بحث ترویج مصرف آبزیان گفت: با توجه به فعالیت‌ها در این زمینه، سرانه‌ی مصرف آبزیان رشد چشمگیری داشته است، تا جایی که این میزان اکنون به هفت کیلوگرم ارتقاء یافته است.
منصوری با بیان این‌که گرچه این رشد مناسب ارزیابی می‌شود، اما هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی باقی است، گفت: هم‌اکنون 2100 نفر در بخش شیلاتی استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اقدامات در زمینه‌ی صادرات محصولات آبزی‌پروری در استان کرمانشاه، بتوانیم شاهد افزایش چشمگیر صادرات استان در زمینه‌ی محصولات شیلاتی باشیم.
به گفته‌ی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، هم‌اکنون در استان کرمانشاه کار پرورش آبزیان در شش سد در حال انجام است و در بقیه سدهای استان نیز پیگیر اخذ مجوز برای ماهی‌دار کردن سدها پس از رسیدن به بهره‌برداری هستیم.
به گزارش ایسنا، «کیومرث شهبازی» مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در ادامه این نشست برنامه‌هایش را ارائه و اظهار کرد: می‌کوشیم تا میزان تولیدات شیلاتی استان تا پایان برنامه پنجم توسعه از مرز 30 هزار تن عبور کند.
وی با اشاره به این‌که در بحث ماهیان خاویاری استان کرمانشاه، پتانسیل‌های منحصر به فردی دارد، گفت: سال پیش تاس ماهی روسی از مهم‌ترین گونه‌های ماهیان خاویاری است، در مزارع پرورش ماهی استان کرمانشاه به سن بلوغ رسید و این نویدبخش آینده‌ی خوب استان در زمینه تولید ماهیان خاویاری است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه ابرازامیدواری کرد با تکمیل پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک استان کرمانشاه به قطب تولید ماهیان خاویاری در کشور تبدیل شود.
شهبازی در پایان برنامه‌های توسعه‌ای اداره‌کل شیلات استان کرمانشاه را ارائه کرد

دیدگاه خود را بیان کنید