پرداخت 8.8 میلیارد تومان غرامت به مزرعه‌داران ماهی

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

پرداخت 8.8 میلیارد تومان غرامت به مزرعه‌داران ماهی
مدیرکل دامپزشکی کردستان از پرداخت غرامت به متضرران بیماری لمپی‌اسکین در ماه جاری خبر داد و گفت: بالغ بر 8 میلیارد و 800 میلیون تومان غرامت برای متضرران بیماری VHS این استان در نظر گرفته شده است.
کامران زیباکردار در جریان بررسی وضعیت دام‌های کامیاران، در خصوص بیماری‌های غیربومی دام و آبزیان در طول سال گذشته در این استان، اظهار داشت: سیستم مراقبتی دامپزشکی کردستان آگاهانه در حال شناسایی کانون‌های بیماری‌زا در راستای انجام عکس‌العمل به موقع و زودهنگام است.
وی اضافه کرد: شناسایی کانون‌های بیماری قبل از شیوع آن، نظارت بر واردات و صادرات انواع داروهای دامی، نظارت بر حمل و نقل دام، شناسایی و ممانعت از ورود بیماری‌ها و مبارزه با بیماری‌های دامی، مهم‌ترین رسالت‌های تعیین و تعریف شده برای سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه آن در سطح کشور است.
زیباکردار در خصوص بیماری وی.‌اچ‌.اس که در اواخر 92 و ابتدای 93 شیوع یافت و تقریبا تمامی مزارع پرورش ماهیان بخصوص ماهیان سردآبی کشور را درگیر کرده بود، افزود: این بیماری در استان کردستان با همکاری بالای مزرعه‌داران طی انجام اقدامات مناسب و به موقع کنترل شد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان، سیستم‌‌های هشدار‌دهنده و مراقبتی ادارات دامپزشکی در سطح استان با انجام کارهای بهداشتی تا ریشه‌کن ساختن این بیماری همچنان فعال است.

*کامیاران شاخص‌ترین شهرستان‌ کردستان در زمینه پرورش آبزیان

وی کامیاران را از شاخص‌ترین شهرستان‌های استان در زمینه پرورش آبزیان و پالنگان را از مطرح‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی در کشور عنوان کرد و افزود: تمامی ماهیان مزارع پرورش ماهی به خاطر خطرناک بودن بیماری در ایجاد تلفات سنگین و ویروسی بودن معدوم شدند که این امر خسارات و ضرر و زیان‌های سنگینی را به مزرعه‌داران وارد آورد.

زیباکردار تصریح کرد: بیماری وی‌.اچ‌.اس از سری بیماری‌های غیرمشترک بین انسان و دام است که هیچگونه خطری را برای فرد مصرف‌کننده به همراه ندارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در صورت آمادگی مزرعه‌‌داران و انجام آخرین مرحله بهداشت عمومی، در آینده نزدیک مجتمع بزرگ پرورش ماهی پالنگان مجددا راه‌اندازی خواهد شد.

وی از تصویب مبلغ 8 میلیارد و 800 میلیون تومان برای پرداخت غرامت و موضوعاتی مانند خرید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده برای ریشه‌کن سازی این بیماری خبر داد و اظهار داشت: امیدوارم پرداخت غرامت به متضرران این بیماری، زمینه‌ای برای فعالسازی مجدد مزارع پرورش ماهی باشد.

زیباکردار در ادامه به بیماری لمپی‌اسکین و میزان خسارات ناشی از آن به دامداران استان کردستان اشاره کرد و افزود: این بیماری در خرداد سال 92 از کشورهای غربی وارد کشور شد و از بیماری‌های ویژه دام‌های سنگین است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه خردادماه اوج فعالیت حشره‌هاست و این امر موجب گسترش زودهنگام بیماری‌ها می‌شود، سیستم مراقبتی اداره دامپزشکی به سرعت این بیماری را شناسایی کرد و با انجام اقدامات بهداشتی مانند واکسیناسیون، سم‌پاشی، وارد عمل شده و در کمتر از دو ماه موفق به کنترل آن شد.

*متضرران لمپی‌اسکین در آبان‌ماه غرامت دریافت می‌کنند

زیباکردار در ادامه از پرداخت غرامت به متضرران بیماری لمپی‌اسکین در ماه جاری خبر داد و اظهار داشت: در کردستان یک میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت برای پرداخت به دامداران اختصاص یافته که در صورت تخصیص، هرچه زودتر به آنها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: غرامت پرداختی به متضرران بیماری لمپی‌اسکین 700 میلیون تومان است که مکلف به پرداخت آن هستیم و کمتر از 800 میلیون تومان برای تأمین مواد مورد نیاز، واکسیناسیون، مواد ضدعفونی کننده، تجهیز اکیپ‌های عملیاتی و تأمین مواد آزمایشگاهی صرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: هدف از پرداخت این میزان غرامت به افرادی که از این بیماری دچار ضرر و زیان شده‌اند تشویق آنها برای ورود دوباره به چرخه اقتصادی است
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید