شناسایی گونه جدید مرجان‌ها در دریای سرخ

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

شناسایی گونه جدید مرجان‌ها در دریای سرخ
کارشناسان حیات وحش موفق به شناسایی گونه جدیدی از صخره‌های مرجانی در دریای سرخ شدند
زیست‌شناسان پس از برخورد به یک صخره مرجانی سخت در دریای سرخ دریافتند که گونه جدیدی از صخره‌های مرجانی است. این صخره مرجانی سخت که «Pachyseris inattesa» نام دارد بخشی از تیره صخره‌های مرجانی هستند که اغلب به آنها عنوان «مرجان‌های پوست فیلی» یا «مرجان‌های مخملی» اطلاق می‌شود. این عنوان به دلیل ظاهر چین‌دار به آنها داده شده است. این مرجان‌ها در شکل‌گیری ساختار صخره‌های مرجانی که یکی از مهمترین زیستگاه‌های موجودات دریایی و آبزیان حیاتی هستند نقش موثری دارند
یافته‌های جدید به عنوان بخشی از برنامه‌ای موسوم به «تنوع زیستی دریای سرخ عربستان سعودی» حاصل شده است. این برنامه در سال 2012 میلادی با هدف افزایش دانش علمی از تنوع زیستی موجود در صخره‌های مرجانی عربستان سعودی آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورد ریپورت، این صخره مرجانی هنگامی کشف شد که زیست‌شناسان در حال انجام مطالعات ریخت‌شناسی و جزء به جزء از صخره‌های مرجانی بودند. مطالعات تایید کرده که این صخره مرجانی بسیار منحصر به فرد و ظاهرا بومی دریای سرخ است.

در واقع زیست‌شناسان در گذشته نیز از وجود این مرجان باخبر بوده‌اند اما گونه این مرجان پیش‌تر از سایر مرجان‌ها متمایز نشده بود. این مرجان شباهت اولیه بسیاری به برخی گونه‌های متداول مرجان‌ها با عنوان Leptoserisها دارد اما مطالعه دقیق‌تر این شباهت را رد کرده و آن را به عنوان یک گونه جدید از مرجان‌ها معرفی می‌کند. جزئیات بیشتر درباره این مطالعه در مجله Zookeys منتشر شده است.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید