تولید ۸۸۰هزارتن آبزی در کشور

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

تولید ۸۸۰هزارتن آبزی در کشور
رئیس سازمان شیلات ایران از صادرات ۷۰ هزارتن محصول آبزی در سال قبل خبرداد و گفت: ۳۰۴ میلیون دلار حاصل صادرات آبزیان بوده است و مذاکرات با روسیه برای صادرات میگو و ماهی خاویاری آغاز شد.
حسن صالحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سازمان شیلات ایران برگزار شد، به آمار عملکرد این سازمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پایان سال 92 حدود 880 هزار تن آبزیان مختلف دریاها و پرورشی تولید شده که 500 هزار تن ماحصل صید از دریا و 380 هزار تن ماحصل آبزی‌پروری بوده است که در بخش صید از دریا 3 درصد رشد داشته و در بخش آبزی‌پروری با 10 درصد رشد مواجه بوده‌ایم
وی به این نکته اشاره کرد که 140 هزار تن ماهی سردآبی از جمله قزل‌آلا در سال گذشته تولید و برداشت شده که در کنار آن 170 هزار تن ماهی گرمابی تولید شده و بیش از 500 تن از گونه‌های جدید ماهی خاویاری تولید و در دریا رها شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی شوروی نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر رو به انقراض رفته است، تصریح کرد: در همین راستا 5 کشور حاشیه خزر گرد هم آمده‌اند و طی تفاهم‌نامه‌ای تعهد کردند که تا 5 سال برداشت گونه‌های خاویاری را ممنوع کنند، اما متاسفانه کشورهای تازه استقلال یافته به صورت قاچاق اقدام به صید این گونه ماهی‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا ما از سالیان پیش اقدام به پرورش ماهی خاویاری کرده و آن را در دریا رها می‌کنیم، چراکه 8 تا 10 سال برای رسیدن به خاویار این گونه ماهی‌ها زمان لازم است.

صالحی گفت: همچنین بیش از یک تن خاویار پرورشی فیل‌ماهی در سال گذشته به بازارهای جهانی صادر شده و در همین هفته نیز یکی از بزرگترین مزارع پرورشی ماهیان خاویاری به بهره‌برداری می‌رسد.

*پیش‌بینی تولید 15 هزار تن میگو در سال 93/بیماری لکه سفید برطرف شد

وی در مورد پرورش میگو و مشکلات بر سر تولید آن نیز گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل سرمازدگی، بروز بیماری لکه سفید (وایت اسپوت) مشکلاتی در زنجیره صنعت، پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان وجود داشت که خسارت‌هایی هم به بار آورد، اما با مصوبه دولت در سال 90 فضا باز شد، تا حدی که در سال گذشته 13 هزار تن میگو تولید شد با این رقم امسال به بیش از 15 هزار تن خواهد رسید.

رئیس سازمان شیلات ورود استان گلستان و سیستان و بلوچستان در تولید و برداشت میگو را عامل دیگری در افزایش تولید این محصول آبزی دانست و افزود: در ساحل گواتر 200 تن میگو زیر کشت رفته و به نظر می‌رسد 500 تن میگو برداشت کنیم و در حال حاضر نیز با توجه به وضعیت روسیه و قطع واردات محصولات آبزی از اروپا به این کشور بازار میگوی مسکو بازار جدیدی برای ما خواهد بود.

*استفاده از آب شور و پرورش ماهی در قفس دو استراتژی جدید دولت در زمینه شیلات

صالحی استفاده از آب بویژه آب شیرین را یکی از چالش‌های پیش رو در بحث آبزیان دانست و اذعان داشت: جهت‌گیری‌های توسعه کشور را باید به سمت استفاده از آب شور، پرورش آبزی در قفس در دریاها و استفاده از ظرفیت سواحل پیش ببریم.

وی به مطالعات یک شرکت نروژی که در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان انجام شده اشاره کرد و گفت: طبق این برآورد امکان پرورش بیش از 800 هزار تن ماهی در قفس در دریای شمال و جنوب کشور وجود دارد در حالی که اکنون سالانه 40 هزار تن از دریای خزر صید می‌شود که این رقم می‌تواند به 300 هزار تن برسد. همچنین امکان پرورش بیش از 60 هزار تن آبزی در قفس در سواحل جنوب کشور فراهم است، در عین حال بیش از 200 هزار هکتار زمین در سواحل جنوبی کشور شناسایی شده که می‌تواند زیر کشت پرورش میگو و ماهیان دریایی برود که از بندر جاسک تا گواتر نمونه آن است.

رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد صید آبزیان از آب‌های فراسرزمینی نیز گفت: بیش از 800 شناور ایرانی در آب‌های آزاد به ویژه در غرب اقیانوس هند در حال صید هستند که محصول خود را در کارخانه‌های کشور فراوری می‌کنند.

صالحی همچنین اعلام کرد که طبق بررسی موسسه علوم تحقیقات شیلات در اعماق بیش از 300 متر دریای عمان ماهی فانوس دریایی زندگی می‌کند که در تولید پودر ماهی استفاده شده و در آینده نیز می‌تواند برای استخراج پروتئین در دستور کار قرار گیرد و تاکنون 60 موافقت اصولی برای برداشت این نوع ماهی صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید همزمان آبزیان پرورشی را در مزارع کشاورزی از سیاست‌های دولت برشمرد و افزود: 4 استان خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان در فصولی که آب رودخانه‌ها استفاده‌ای ندارند، از این ظرفیت استفاده کرده و بهره‌برداری دو جانبه از آن می‌کنیم.

*سرانه مصرف ماهی در کشور نصف استاندارد جهانی است

صالحی با اظهار تاسف از سرانه پایین مصرف ماهی و انواع آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه آبزیان در کشور ما اگرچه از کشورهای همسایه، آمریکای لاتین و آفریقا بالاتر است، اما نصف میزان استاندارد جهانی است یعنی این رقم اکنون چیزی حدود 5/8 کیلوگرم است، در حالی که متوسط مصرف جهانی به ویژه در کشورهایی مانند ژاپن و اتحادیه اروپا 19 کیلوگرم است.

وی البته خاطرنشان کرد که سرانه مصرف ماهی طی 35 سال اخیر در کشور رشد کرده چراکه در سال 57 به جز استان‌های ساحلی این رقم در مناطق مرکزی کشور یک کیلوگرم بوده است، در حالی که اکنون با پرورش ماهی در استان‌های مرکزی میل به افزایش ماهی افزایش یافته است.

رئیس سازمان شیلات در مورد حضور شناورهای خارجی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و صید بی‌رویه گفت: بیش از دو دهه است که هیچ شناور خارجی‌ای در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان صید نمی‌کند و متاسفانه به دلیل فعالیت‌های مختلف صنعتی در این دو دریا عرصه برای پرورش و تکثیر ماهیان تنگ شده تا حدی که تخم‌ریزی آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

صالحی اظهار داشت: سال‌ها است که بیش از 400 میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رها می‌کنیم و به اذعان کارشناسان دانشگاهی بیش از 97درصد ماهیان صید شده ناشی از تکثیر مصنوعی است، تا حدی که در سال 65 سید ماهی سفید در دریای خزر به 500 تن رسیده بود، ولی اکنون 11 هزار تن از مجموعه 17 هزار تن ماهی استخوانی صید شده خزر ماهی سفید است.

وی به اهمیت مراکز تکثیر و بازسازی اشاره کرد و گفت: 5 مرکز در 3 استان شمالی کشور امر تکثیر و بازسازی ماهی را انجام داده و آنها را به دریا رها می‌کنند که در صدد آن هستیم که ماهیان بالغ‌تری را در دریا رها کنیم تا ماندگاری آنها بالا برود.

* تلاش برای صادرات 5 هزار تن انواع آبزیان به بازار روسیه

رئیس سازمان شیلات از تدوین توافقنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر بین 5 کشور حاشیه خزر خبر داد و گفت: طی نشستی که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، این توافقنامه نهایی شده و اگر وزارت امور خارجه مسائل حقوقی آن را تایید کند، به اجرا درخواهیم آورد.

صالحی در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت روسیه و تغییر بازار وارداتی برای تامین کالاهای خوراکی از جمله آبزیان چه برنامه‌ای برای ورود به این بازارها دارید گفت: تا پیش از این روس‌ها میگو و ماهی‌های فراوری شده را از اروپا وارد می‌کردند و سازمان دامپزشکی ایران در تلاش است موافقتنامه صادرات آبزیان به روسیه را نهایی کند که امیدواریم این مسئله در اجلاس مشترک دو کشور که نیمه دوم شهریور در تهران برگزار می‌شود نهایی شود چراکه همه مزارع، مراکز فرآوری و آزمایشگاه‌های مرجع ما مورد تایید جامعه اروپا هم است و این محصولات می‌تواند به روسیه راه پیدا کند و در صورت فراهم شدن فضا امکان صادرات 5 هزار تن آبزیان مختلف را به روسیه داریم.

*اختصاص 40 میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای مکانیزاسیون در آبزی‌پروری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چه فکری برای کاهش ضایعات ناشی از فسادپذیری آبزیان دارید، گفت: اینکه بتوانیم از زمان صید امکانات مربوط به سردسازی استفاده از پودر یخ و انجماد را ایجاد کنیم تا ضایعات به حداقل برسد، نیازمند هزینه است و در همین راستا امسال خط اعتباری جدیدی برای مکانیزاسیون در آبزی‌پروری ایجاد کرده‌ایم و در سال 93، 40 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است.

صالحی در پاسخ به اینکه چه فکری برای کاهش بیماری‌های آبزیان به ویژه بیماری لکه سفید که در میگوهای پرورشی اتفاق افتاده بود کرده‌اید گفت: آموزش پرورش‌دهندگان، مدیریت مطلوب، تعویض آب از جمله نکاتی است که در استان‌های جنوبی در دستور کار داریم و امروزه با آنکه بیش از 400 هکتار در جلگه آبادان، 4 هزار هکتار در خوزستان، هزار و 800 هکتار در هرمزگان و 600 هکتار در استان گلستان تحت پرورش داریم، اما هیچ گونه بیماری در آنها دیده نشده و در این راستا صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز حمایت ویژه‌ای کرده است.

*برنامه‌ریزی برای تولید 300 تن خاویار تا پنج سال آینده

رئیس سازمان شیلات در مورد سیاست‌های این سازمان برای افزایش پرورش ماهیان خاویاری در راستای توسعه صادرات خاویار گفت: برای پایان برنامه ششم توسعه تولید 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در نظر گرفته شده و امیدواری، از این رقم 200 تا 300 تن خاویار تولید شود.

وی همچنین از نصب قفس‌های پرورش ماهی در دریا از چند روز آینده خبر داد و گفت: پرورش برخی گونه‌های خاویاری به علاوه ماهی سفید را به صورت آزمایشی در این قفس‌ها آغاز خواهیم کرد.

*صادرات 304 میلیون دلار ماهی و میگو در سال گذشته

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار صادرات آبزیان در سال 92 اشاره کرد و گفت: حدود 70 هزار تن از انواع محصولات آبزیان در سال 92 صادر شده است که حدود 304 میلیون دلار ارزآوری داشته است و سیاست ما این است که به سمت صادرات آبزیان با ارزش افزوده بالاتر برویم، اما مشکل آنجا است که در این راستا با مشکلاتی از جمله حمل و نقل هوایی مواجهیم.

وی همچنین استفاده از ظرفیت مناطق آزاد را برای استقرار صنایع شیلاتی با اهمیت دانست و گفت: تفاهمنامه‌ای با منطقه آزاد چابهار برای صادرات و استقرار صنایع شیلاتی امضا کرده‌ایم که این گونه صنایع بتوانند برخی نیازمندی‌های شیلاتی خود را هم به راحتی در مناطق آزاد وارد کنند و همچنین درصددیم تا بورس تن‌ماهیان را در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی کنیم
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید