پراكنده سازهای نفتی نباید در محیط های بسته آبی استفاده شوند

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


پراكنده سازها یا دیسپرسنت ها موادی هستند كه برای پاكسازی آلودگی های نفتی در دریاها به خصوص هنگامی كه تجهیزات مقابله با آلودگی موجود نیست و آلودگی با سرعت به ساحل نزدیك می شود، مورد استفاده قرار می گیرند.این مواد باعث شكستن كشش مولكولی بین ذرات نفت می شود تا آنها در سطح وسیع تری گسترده نشوند.
'عبدالرضا كرباسی ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: استفاده از این مواد باعث می شود تا تابش نور خورشید با شدت بیشتری به سطح آلوده بتابد و هیدروكربن های سبك زودتر تبخیر و هیدروكربن های سنگین هم ته نشین شوند.
كرباسی اظهار داشت: اما سازمان محیط زیست به دلیل عوارض زیست محیطی زیاد این مواد اجازه استفاده از آنها را در محیط های آبی بسته و نیمه بسته مانند دریای خزر و خلیج فارس نمی دهد.
وی گفت: مواد استفاده شده در پراكنده سازها شیمیایی هستند و علاوه براین نفت هم دارای مواد آلوده كننده است بنابراین تركیب این دو ماده شیمیایی با هم ، میزان سمیت آب را بالا می برد و در نتیجه موجب مرگ و میر آبزیان می شود.
كرباسی یادآور شد : سازمان محیط زیست در شرایط خاصی اجازه استفاده از این مواد را در محیط های بسته و نیمه بسته آبی می دهد. به عنوان مثال اگر غلظت این مواد كم باشد در واقع رقیق باشند استفاده از آنها برای پاكسازی محیط دریایی مجاز است . همچنین اگر آلودگی منتشر شده در فاصله بیش از ۳۰ كیلومتری ساحل باشد و یا این كه مكان آلوده شده زیستگاه مرجان ها و آبزیان نباشد در نتیجه در این شرایط سازمان محیط زیست مجوز استفاده ازدیسپرسنت ها را برای پاكسازی محیط های بسته و نیمه بسته دریایی می دهد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: استفاده از این مواد در آبهای آزاد مانعی ندارد و در حال حاضر هم استفاده می شوند.
وی تاكید كرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر نحوه استفاده از این مواد توسط شركت های نفتی نظارت كامل دارد و در صورت مشاهده با متخلف برخورد می كند. در بسیاری از موارد برخورد با متخلفان با جریمه های سنگین همراه است . مبلغ این جریمه ها مستقیما به صندوق دولت واریز می شود .
به گفته وی مبلغ این جریمه ها باید در اختیار سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفظ محیط زیست كشور قرار گیرد تا این سازمان جریمه های دریافتی را برای حفظ محیط های بسته و نیمه بسته دریایی كشور به كار گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید