اجرای سیستم مراقبت فعال در مراکز پرورش ماهیان سردابی

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


ایرنا از سازمان دامپزشکی، ˈکاظم عبدیˈ اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای قوانین سازمان دامپزشکی کشور از آبان ماه سال جاری به اجرا در آمده است.

وی افزود: به منظور تضمین سلامت مولدین و ماهیان قزل آلای رنگین کمان ایران در برابر بیماری های مهم و اخطار کردنی ویروسی و سایر بیماری های مهم باکتریایی، طرح جدید اجرای سیستم مراقبت ماهیان سردابی کشور بوسیله ادارات بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان در ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور به مورد اجرا در آمده است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان گفت: در این طرح سه بیماری مهم ویروسی سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS)، نکروز عفونی بافت های خونساز (IHN) و نکروز عفونی لوزالعمده (IPN) و نیز سه بیماری مهم باکتریایی استرپتوکوکوزیس، فورونکلوزیس و یرسینیوزیس به دلیل اهمیت بالای این بیماری ها در کشور، مورد بررسی و پایش قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح پایش مولدین حامل بیماری و حذف آنها از چرخه تولید، تعیین آخرین وضعیت بیماری ها در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و تخمین وضعیت آینده بیماری ها است.

عبدی تصریح کرد: پیشگیری از وقوع و شیوع بیماری های واگیر اگزوتیک و کنترل بیماری های آندمیک کشور از دیگر اهداف این طرح است.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری، از مجموع 119 مرکز تکثیر، هفت هزار و 140 نمونه بچه ماهی گرفته شد که روی این نمونه ها 87 آزمایش مختلف ویروسی و چهار هزار و 544 آزمایش کشت باکتری انجام شد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان افزود: در سال جاری گزارشی از بیماری های ویروسی و نیز فورونکلوز باکتریایی گزارشی نشده، اما در هفت ماهه نخست سال جاری 105 مورد استرپتوکوکوزیس و حدود 30 کانون یرسینیوز گزارش شده است.

وی گفت: در حال حاضر استرپتوکوکوزیس مهمترین بیماری ماهیان سردابی کشور بوده و بهترین روش مقابله با این بیماری اجرای واکسیناسیون و رعایت مسایل امنیت زیستی (بیوسکیوریتی) در مزارع است

دیدگاه خود را بیان کنید