فلزات سنگین و کودها خطرناکترین آلاینده‌های آب‌های سطحی

چهار‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

فلزات سنگین و کودها خطرناکترین آلاینده‌های آب‌های سطحی
مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: فلزات سنگین و مصرف بی‌رویه کود و سموم علت خطرناک‌ترین آلودگی آب‌های سطحی است که عوارض فراوانی برای انسان‌ها به دنبال خواهد داشت.
شینا انصاری در خصوص پایش آنلاین آبهای سطحی گفت: در رودخانه‌های مختلف شرایط فرق دارد و نمی‌توانیم بگوییم که عمده آلودگی رودخانه‌ها چیست؟ اما می‌توانیم بگوییم از آلاینده‌های خطرناک در رودخانه‌ها آلودگی فلزات سنگین و مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی است که وارد بدن آبزیان می‌شود و در آنجا با تاثیر تجمعی عوارض بسیار خطرناکی برای انسان و سایر موجودات زنده درپی خواهد داشت
مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه دو مصوبه در خصوص آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام وجود دارد گفت: شاید در نگاه اول استفاده از فاضلاب برای آبیاری، کشاورزان را از مصرف کود بی‌نیاز کند اما آلودگی ناشی از فلزات سنگین در این محصولات برای انسان بسیار خطرناک است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مصوبه سال 1385 مکلف شده با همکاری وزارت نیرو اقدامات لازم برای رفع مشکل آّبیاری مزارع سبزی کاری با فاضلاب خام را با اولویت در استانهای تهران، لرستان و خراسان به اجرا در آورد.

به گفته انصاری، بر اساس تصویب نامه سال 86، مقرر شده تا استانداریهای سراسر کشور با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده جلوگیری کنند.

مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطر نشان کرد: محیط زیست در خصوص آلودگی محصولات کشاورزی با فاضلاب‌ها نقش مستقیم ندارد و تنها در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانها می‌تواند در خصوص پایش و اندازه گیری آلاینده‌های آب و خاک در اراضی کشاورزی همکاری و اعلام نظر کند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید