وضعیت تالاب هامون بررسی می شود

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

وضعیت تالاب هامون بررسی می شود
افسری با اعلام این خبر گفت: این سفر پیرو دیدار و مذاکره رییس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) در حاشیه نوزدهمین اجلاس تغییرات آب و هوایی در ورشوی لهستان، صورت می گیرد.
وی ادامه داد: کارشناسان سازمان محیط زیست و مدیران مرتبط با مسائل زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان در سفر نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در امور محیط زیست وی را برای بررسی میدانی وضعیت تالاب هامون همراهی خواهند کرد.
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در پی تصمیم رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری موضوع تالاب هامون در سطح فراملی، نشستهایی با حضور کارشناسان این سازمان، استاندار سیستان و بلوچستان و برخی مسئولان کشور افغانستان نیز برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیش از این به مشکل خشکیدن تالاب هامون فقط در سطح منطقه ای و ملی پرداخته شده است.
افسری گفت: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران طرح ˈبحران تالاب هامونˈ در محافل بین المللی است زیرا ابعاد این فاجعه زیست محیطی چند کشور منطقه را درگیر کرده است.
برنامه پیشرفت ملل متحد یا ˈUNDPˈ بزرگترین مرجع کمک کننده برای توسعه در سطح جهان و دارای دفتر فعال و نماینده در 166 کشور است. مدیر اجرایی برنامه توسعه ملل متحد سومین عضو ارشد سازمان ملل متحد پس از معاون این سازمان و جانشین وی است.
برنامه محیط زیست ملل متحد با نام اختصاری ˈUNEPˈ نیز نهادی وابسته به سازمان ملل است که فعالیتهای زیست محیطی اعضا را هماهنگ می کند. شورای راهبری برنامه محیط زیست ملل متحد شامل 58 دولت عضو است. فعالیتهای این مجموعه موضوعات راجع به جو زمین و اکوسیستمهای زمینی را تحت پوشش قرار می دهد که نقشی قابل توجه در گسترش قراردادهای بین المللی محیطی و افزایش دانش زیست محیطی دارد.
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست تلاش دارد در سطوح مختلف مراجع بین المللی منشا ریزگردها در جنوب شرق ایران را که فقط به تالاب هامون خلاصه نمی شود، رسمیت دهد.
گرچه ˈهامونˈ هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران محسوب می شد اما خشکیدن بستر آن در دوره خشکسالی 15 سال اخیر خسارت های زیادی را به منطقه وارد کرده است.
هامون در گذشته با مساحت پنج هزار و 700 کیلومترمربع و عمق یک تا پنج متر، در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان علاوه بر اهمیت زیست محیطی، منبع اشتغال و فعالیت اقتصادی برای جمعیت منطقه در بخشهای شیلات، کشاورزی و صنایع دستی بود

دیدگاه خود را بیان کنید