روسیه بازار جدید ماهی پرورشی ایران است

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

روسیه بازار جدید ماهی پرورشی ایران است
معاون آبزی‌پروی سازمان شیلات ایران گفت: سال ۹۲ حدود ۱۴۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد که با توجه به درخواست روسیه برای قزل‌آلا تولیدی ایران، یک بازار خوب برای صادرات این محصول به روسیه فراهم شده است.
حسین عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در مورد پتانسیل‌‌ صنعت آبزی‌پروری برای ارز‌آوری در راستای کاهش وابستگی به درآمد نفتی، گفت: در صنعت آبزی‌پروری پتانسیلی برای پرورش میگو وجود دارد، به طوری که سال 92 حدود 13 هزار تن میگو تولید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال هم حدود 19 هزار تن از این محصول تولید شود.
وی افزود: بخشی از تولید میگو در راستای تأمین امنیت غذایی به مصرف داخلی و بخشی از آن صادر می‌شود.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه پتانسیل پرورش ماهی قزل‌آلا یکی دیگر از راه‌های ارز‌آوری و درآمدزایی در راستای کاهش وابستگی به نفت است، تصریح کرد: سال 92 حدود 140 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد که با توجه به درخواست روسیه برای قزل‌آلا تولیدی کشورمان یک بازار خوب برای صادرات این محصول به روسیه فراهم شده است.

عبدالحی با اشاره به اینکه شرایط و مقدمات برای صادرات محصولات آبزی به روسیه فراهم شده است، بیان داشت: بخش خصوصی در زمینه صادرات آبزی‌پروری به روسیه فعال شده و به زودی اولین محموله قزل‌آلا به کشور روسیه صادر می‌شود.

وی گفت: یکی از کارهای تأثیرگذار در آینده پرورش ماهی، پرورش ماهی در قفس در آب‌دریا و آب‌شور است که امیدواریم با برنامه‌ای منسجم برای تأمین نیاز داخلی و صادرات این محصول گام برداریم که محقق شدن آن در زمینه اشتغال و ارز‌آوری مؤثر است.

عبدالحی افزود: در شمال کشور به صورت آزمایشی چند مورد طرح پرورش ماهی در قفس انجام شده و در آینده‌ای نزدیک پرورش ماهی در قفس در آب‌های جنوب کشور آغاز می‌شود.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران بیان داشت: با توجه به منابع محدود آب شیرین، بهتر است از پتانسیل آب‌های شور برای توسعه پرورش ماهی استفاده شود و یک پتانسیل چند هزار کیلومتری در دریای خزر، عمان و خلیج فارس برای انجام این کار وجود دارد، ضمن اینکه انجام این کار در دریا نسبت به خشکی سرمایه کمتری نیاز دارد.

عبدالحی اظهار داشت: در گذشته بچه ماهی را در دریا می‌ریختند و صیادان پس از رشد، آن را صید می‌کردند، اما الان بچه‌ ماهی‌ها را در قفس می‌ریزند و مالک قفس بعد از رشد ماهی آن را صید و به بازار عرضه می‌کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید