هیچ موردی از بیماری VHS ماهیان در استان مرکزی مشاهده نشده است

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

هیچ موردی از بیماری VHS ماهیان در استان مرکزی مشاهده نشده است
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هیچ موردی از بیماری خون ریزی پوزه ( VHS ) ماهیان در طرح بازرسی از آبزیان در این استان مشاهده نشده است.
دکتر « علی رضایی پور » روز پنج شنبه افزود: برای مقابله با شیوع این بیماری در استان تا کنون از سه واحد حد واسط پرورش ماهی بازدید و یک مورد غیر مجاز نیز به دادگاه معرفی شده است.
بچه ماهی های تازه چشم زده در مزارع حد واسط تا یک یا دو گرم پرورش می یابد و به واحدهای پرورش ماهی ارسال می شوند.
وی ادامه داد: همچنین کنترل حمل و نقل و نمونه برداری از بچه ماهی ها، بازرسی از واحدهای تولیدی، تشکیل دو کمیته مشترک با شیلات استان، برگزاری کلاس آموزشی آشنایی تولیدکنندگان بخش خصوصی و دولتی با این بیماری و استقرار متخصصان آبزی پروری به مدت دو روز در هفته در کلینیک دامپزشکی از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با این بیماری است
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: بیماری VHS بیماری فصلی است که شدیدترین شیوع آن در اواخر زمستان و اوایل بهار است که در صد ابتلا و تلفات بسیار بالایی دارد و ماهی قزل آلا در تمامی سنین به این ویروس حساس است.

دکتر رضایی پور ادامه داد: این بیماری بیشتر توسط آب آلوده به ویروس، ماهی، لوازم و افراد آلوده منتقل می شود و در این بیماری ماهیان مبتلا بی اشتها و شنای غیر طبیعی دارند و تلفات آنها بسیار شدید است.

وی ادامه داد: همچنین بی حالی، تیرگی بیش از حد طبیعی، در برخی موارد بیرون زدگی چشم ها (یکطرف یا دوطرف ) خونریزی وسیع در قاعده باله ها و کاسه چشم و ممکن است در اندام های داخلی (کبد، کلیه، کیسه شنا، گنادها و عضلات ) خونریزی های فراوانی مشاهده می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، گفت: پرورش دهندگان با استفاده از بچه ماهیان سالم و ایجاد قرنطینه ، عدم استفاده از وسائل و لوازم دیگر استخرها، کاهش استرس و ضد عفونی به موقع استخرها، استفاده از آب چاه و یا چشمه و جلوگیری از ورود ماهیان وحشی به مزرعه از وقوع این بیماری پیشگیری کنند.

بیماری خون ریزی پوزه ( Viral hemorrhagic septicemia) از بیماری های ویروسی در ماهیان قزل آلا است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید