صید ماهیان استخوانی از سواحل مازندرانی خزر افزایش یافت

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

صید ماهیان استخوانی از سواحل مازندرانی خزر افزایش یافت
صیادان از شروع صید ( بیستم مهر )تا کنون 840 تن انواع ماهیان استخوانی را از سواحل مازندرانی خزر صید کردند که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش چهار درصد افزایش نشان می دهد.
هر ساله بر اساس تصمیم سازمان شیلات ایران بیستم مهر ماه زمان آغاز پهن شدن تور ماهیگیری بیش از چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در پهنه 338کیلومتری سواحل مازندرانی خزر است.
' عباسعلی شیخ تبار ' معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران روز یکشنبه گفت : 680 تن از ماهیان صید شده در سال جاری کفال است.
وی با بیان اینکه صید ماهی کفال امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 49درصد رشد داشته است، ادامه داد: با سرد شدن هوا از این پس روند صید به سمت صید ماهی سفید خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه شرکت های تعاونی پره مشکلی در تامین سوخت قایق های موتوری و تراکتور ندارند، اظهار داشت: به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی ،تعداد تورکشی روزانه شرکت های تعاونی حدود چهار درصد بیشتر از سال قبل بوده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران گفت: هر ساله به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از 60 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها می شود.

شیخ تبار با بیان اینکه ماهی استخوانی سفید بیشترین مقدار صید سالانه ماهیگیران مازندران از خزر را تشکیل می دهد ، اضافه کرد : امسال دستکم 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید از سوی مرکز شهید رجایی ساری تکثیر و در 20 رودخانه شیلاتی رها شد.

وی ادامه داد : امسال همچنین حدود چهار و نیم میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی به روش شیل گذاری ( رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در سه رودخانه تجن ساری ، تالش خیل تنکابن و نمک آبرود چالوس تکثیر و رها شده است.

در تکثیر طبیعی ماهی، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه ، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای ماهیان فراهم می آورند، به گونه ای که بچه ماهیان پس از رسیدن به وزن یک الی دو گرم به سمت دریا رها می شوند.

شیخ تبار از تخصیص بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای جامعه صیادی استان خبر داد و گفت : ساماندهی و توجه به بیمه تامین اجتماعی صیادان نیز در حال انجام است.

وی پیش بینی کرد که حدود هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی امسال در سواحل مازندرانی خزر صید شود.

قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید ( عرضه و تقاضا ) در بازار ماهی فروشان مازندران در نوسان است.

در حال حاضر قیمت ماهی کفال و سفید دریای خزر با وزن حدود حدود 800تا یک کیلو و 200گرم به ترتیب 17تا تا 21هزار تومان است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید