صید ماهی مرکب دراستان بوشهر آغاز شد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

صید ماهی مرکب دراستان بوشهر آغاز شد
معاون صید و بندرهای ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهرگفت:براساس اعلام پژوهشکده میگوی کشور صید ماهی مرکب از شنبه به مدت دو ماه در آب های این استان آزاد شده است
عبدالحسن تنگستانی افزود: عمده مناطق صید ماهی مرکب در استان بوشهر آبهای شمالی در محدوده شهرستان های گناوه و دیلم، لاور ساحلی در حوزه شهرستان دشتی، بوشهر، جزایر شمالی و جنوبی اطراف دیر و منطقه مطاف این شهرستان است.

وی گفت: سال گذشته یکهزار تن ماهی مرکب از آب های استان بوشهر صید شد و پیش بینی می شود امسال نیز به همین میزان برداشت شود.

تنگستانی اضافه کرد: صید ماهی مرکب با وسیله ای به نام ˈ گرگورˈ (نوعی قفس سیمی) انجام می شود و در این فصل این آبزی برای تخم ریزی و یافتن پناهگاه از اعماق دریا به سواحل کم عمق می آید و گرگورهای صیادان را مامنی برای تخم ریزی خود انتخاب می کند.

معاون صید و بندرهای ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر اظهارکرد: به همین دلیل صیادان باید پس از بالا کشیدن گرگورها و تخلیه صید بلافاصله و بدون تمیز کردن آنها به وسیله ترکه برای مراقبت از تخم های ماهیان مرکب آنها را در دریا رها کنند.

وی گفت: تخم های ماهی مرکب همانند خوشه های انگور است که اگر به مدت طولانی در معرض هوای آزاد قرار گیرند، خراب می شوند.

تنگستانی افزود: خوردن ماهی مرکب از نظر شرعی اشکال دارد اما صادرات آن سالانه به طور میانگین هفت تا هشت میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی بر ضرورت توجه صیادان به استفاده از ادوات صید مجاز و استاندارد تاکید کرد.

معاون صید و بندرهای ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: براساس آیین نامه کمیته صید استان بوشهر روستای الی شهرستان دیر و بندر امام حسن دیلم به عنوان زیستگاه و محل تجمع زیستگاه های مصنوعی است که صید در این نقاط ممنوع است.

ماهی مرکب که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به ˈخساکˈ معروف است در کشورهای غیر مسلمان علاوه بر مصرف غذایی در تولید صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماهی،مایعی سیاه رنگ برای دفاع از خود ترشح می کند که به همین دلیل به نام ماهی مرکب مشهوراست
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید