جلسه سران کشورهای حاشیه دریای خزر اوایل مهر برگزار می‌شود

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو صبح امروز شنبه در نشست منافع بهینه ایران در دریای خزر که در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، طی سخنانی از برگزاری جلسه سران کشورهای دریای خزر در اوایل مهرماه سال آینده خبر داد و گفت: البته در ابتدای سال آتی نیز اجلاس وزرای خارجه تشکیل خواهد شد.
سفیر ایران در مسکو ادامه داد: عمده اطلاع‌رسانی در مورد دریای خزر به‌زبان روسی توسط یک کشور کوچک که ما هم مواضع آن را قبول نداریم، صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در اجلاس آستاراخان سه سند بررسی می‌شود، افزود: اولین موافقتنامه همکاری در بهره‌برداری از منابع زنده خزر است چرا که شیلات برای ما مهم است و با توجه به خطرات موجود برای آبزیان، این موافقتنامه مهم است.
سنایی موافقتنامه دوم را همکاری در شرایط اضطراری عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه توافقات لازم صورت گرفته‌ است.
سفیر ایران در مسکو، موافقتنامه و سند سوم در اجلاس آستاراخان را بیانیه سران برشمرد و ادامه داد: در این زمینه هم مذاکرات فشرده‌ای در حال انجام است.
وی اضافه کرد: تلاش روسیه این است که بیانیه از بار سنگینی برخوردار باشد.
سنایی با بیان اینکه از نگاه حقوقی فقط باید قرارداد 1921 و 1940 مبنای همکاری باشد، تأکید کرد: تا وقتی سندی امضا نشده، این دو سند معتبر هستند. ضمن اینکه جلوگیری از ورود کشورهای بیگانه از سوی ایران در همگرایی خزر است و ما از هرگونه حضور و ورود بیگانگان به خزر (نظامی، انرژی) به‌عنوان عناصر واگرایی نگاه می‌کنیم.
سفیر ایران در مسکو ادامه داد: موضوع اصلی خودداری از نظامی‌کردن دریای خزر است چرا که ما به این دریاچه به‌عنوان هویت زنده نگاه می‌کنیم و نظامی‌کردن آن می‌تواند شکننده باشد.
وی با اشاره به اینکه باید محیط زیست را در خزر مورد نظر و توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: کمترین آلودگی‌ها را ایران دارد اما بیشترین صدمه در سواحل خزر از نظر آلودگی را ما می‌بینیم. همچنین موافقتنامه‌ای بین 5 کشور در موضوع محیط زیست امضا شد و اجرایی کردن آن هم حائز اهمیت است.
سنایی یادآور شد: طرح اقتصادی در مورد خزر را ایران در سال 1990 مطرح کرد اما هنوز سازمان همکاری اقتصادی خزر شکل واقعی پیدا نکرده‌ است.
سفیر ایران در مسکو، همکاری‌های رسانه‌ای بین کشورهای خزر را ضروری دانست و گفت: حتی می‌توان پیرامون ایجاد یک خبرگزاری بحث و بررسی صورت بگیرد.
وی در تقویت همکاری پارلمانی به کشورهای دریای خزر تأکید کرد و با اشاره به اینکه سازمان‌های همکاری پارلمانی اکو شکل گرفته و اساسنامه آن هم تأیید شده است، افزود: به همین جهت مجمع پارلمانی خزر نیز می‌تواند شکل بگیرد.
سنایی با بیان این مطلب "نگاه و هویت ما به خزر اورآسیایی است" افزود: امیدواریم نگاه انرژیک به خزر جای خود را به نگاه هویتی و تاریخی بدهد و زمینه گسترده‌ای برای همکاری‌ها فراهم شود
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید