احتمال آلودگي ماهي کفال درياي خزر

چهار‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

احتمال آلودگي ماهي کفال درياي خزر
مديرکل دامپزشکي مازندران گفت: تلفات ماهي مشاهده شده در خزر ناشي از بروز ضعف در يک گونه از ماهي کفال است
دکتر مجيد مختاري توضيح داد: شهروندان از خريد و مصرف ماهي کفال فاقد رشد کافي و همچنين فاقد مشخصات ماهي سالم به خصوص از خريد و مصرف ماهي کفال دودي خودداري کنند. وي ادامه داد: پيرو دريافت گزارشاتي از مشاهده تلفات ماهيان گونه کفال در درياي خزر، کارشناسان بهداشت و مديريت بيماري‌هاي آبزيان دامپزشکي نسبت به بازديد و بررسي نمونه برداري از تلفات، اقدام کردند و نمونه‌هاي اخذ شده را به مرکز تشخيص سازمان دامپزشکي کشور ارسال کردند. در حال حاضر منتظر نتيجه آزمايش از مرکز تشخيص در خصوص دلايل بروز بيماري و تلفات هستيم. به محض دريافت پاسخ، نتيجه اطلاع‌رساني خواهد شد.
مختاري خاطرنشان کرد: ساير ماهيان براي مصرف مشکلي ندارند و شهروندان مي‌توانند گونه‌هاي مختلف ماهيان درياي خزر را از مراکزي که تحت نظارت بهداشتي دامپزشکي است، خريداري و مصرف کنند.
مختاري با بيان اينکه برخي افراد سودجو با جمع‌آوري ماهيان کفال بيمار اقدام به حراج آن با عرضه در خودروهاي وانت کرده‌اند، تاکيد کرد: شهروندان مازندراني به محض مشاهده چنين مواردي با اداره‌هاي دامپزشکي شهرستان خود تماس بگيرند تا اقدامات قانوني انجام شود. وي درباره تلفات ماهي بر اثر آلودگي آب درياي خزر، گفت: آلودگي شديد رودخانه‌هاي مازندران ناشي از ورود فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي است. تمامي آب‌هاي الوده رودخانه‌اي به درياي خزر سرريز مي‌شود بنابراين ماهي کفال که از جمله ماهيان حساس است و به صورت طبيعي تکثير مي‌شود، دچار بيماري مي‌شوند. مديرکل دامپزشکي مازندران تصريح کرد: متولي سلامت آبزيان و فراورده‌هاي خام دامي قبل از فراوري، سازمان دامپزشکي کشور است، بنابراين هرگونه اظهار نظر در اين خصوص بايد از سوي سازمان دامپزشکي کشور تاييد شود. مختاري با اشاره به مشخصات يک ماهي سالم، خاطرنشان کرد: نبود بوي غيرطبيعي و ترشيدگي و تعفن، حفظ وضعيت ظاهري به گونه‌اي که اگر ماهي را از قسمت سر گرفته و به صورت افقي نگه داريم خم نشود، چشمان تازه و داراي درخشندگي و نبود گودي در چشم‌هاي ماهي، وجود رنگ صورتي متمايل به قرمز روشن در آبشش‌ها، استشمام نشدن بوي تعفن اسيدي و آمونياکي در آبشش‌ها از مشخصات ماهي سالم است
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید