بگیر و رها کن!

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

بگیر و رها کن!
"بگیر و رها کن" یکی از سبک‌های ماهیگیری است که علاوه بر تفنن، سرگرمی و ورزشی که برای افراد به همراه دارد، هیچ آسیبی به آبزیان نمی‌زند.
نادر صادقی‌راد، متخصص تاکسیدرمی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر اشاعه فرهنگ ماهیگیری در کشور گفت: رشته ورزشی ماهیگیری طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ماهیگیری به عنوان ورزش همه خانواده، مردان و زنان را به بودن در طبیعت و گذران اوقات فراغت در کنار حفظ محیط‌زیست ترغیب می‌کند، افزود: در صورت نهادینه شدن این فرهنگ در کشور می‌توان محیط زیست را از صدمه دیدن حفظ کرده و مردم را به مسیر درستی در حوزه استفاده از طبیعت سوق داد.
این فعال محیط‌زیست با اشاره به رواج سبک ماهیگیری "بگیر و رهاکن" در اروپا گفت: در ایران برخی ماهیگیران به ویژه درخصوص ماهی کپور با این سبک اقدام به ماهیگیری می‌کنند. این سبک ماهیگیری علاوه بر تفنن، سرگرمی و ورزشی که به دنبال دارد، هیچ آسیبی به آبزیان نمی‌زند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام باید با نظارت مسئولین و دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست انجام گیرد، اظهار کرد: می‌توان به راحتی پارک‌هایی ایجاد کرد که مجهز به دریاچه باشد و از این طریق فرهنگ ماهیگیری را در بین مردم رواج داد.

صادقی‌راد اواخر فصل بهار را بهترین فرصت برای ماهیگیری در دریاچه‌ها دانست و گفت: ماهیگیری به دو صورت کاملا منفعلانه و اسپرت انجام می‌گیرد. در روش منفعلانه فرد قلاب را به داخل آب می‌اندازد و منتظر می‌ماند اما، در روش ماهیگیری اسپرت فرد، دائما در حرکت است و جنب‌وجوش دارد‌، پس این روش که روش بهتری برای حفظ سلامتی است، باید ترویج داده شود.

وی با اشاره به سد 15 خرداد، بندخاکی هندودر و نقاط دیگر در استان که فضای مناسبی برای گسترش فرهنگ ماهیگیری با سبک بگیر و رها کن هستند، افزود: این فرهنگ را می‌توان حتی به واسطه کمک و نظارت بخش خصوصی نیز اجرا کرد، چراکه برای جلوگیری از بروز مشکل و صدمه دیدن محیط زیست و اکوسیستم، باید نظارت دائمی بر اینگونه اقدامات انجام گرفته و تغذیه سدها و دریاچه‌ها به صورت مستمر انجام شود و بخش خصوصی می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.

این متخصص تاکسی‌درمی با اشاره به رشد فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری تاکید کرد: ماهیگیری همه اقشار و سنین را در بر می‌گیرد. ترویج این ورزش در بین جوانان باعث می‌شود که بتوان آنها را از فضای مجازی دور کرده و آنها را با طبیعت آشتی داد.

وی اضافه کرد: می‌توان به کمک محیط زیست استان و همچنین شهرداری اراک حوضچه‌هایی به مانند حوضچه‌هایی که در پارک کارخانه آلومینیوم وجود دارد ایجاد کرد و همه اقشار را برای برخورداری از اوقاتی شاد به این مناطق هدایت کرد. اینچنین قطعا می‌توان منابع‌طبیعی و محیط‌زیست را که به واسطه فعالیت‌های انسانی تهدید می‌شوند، حفاظت کرد
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید