سفیدرود، مهم‌ترین شریان‌ حیاتی استان گیلان است

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

سفیدرود، مهم‌ترین شریان‌ حیاتی استان گیلان است
مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: سفیدرود به لحاظ هیدرولوژیکی و اکولوژیکی مهم‌ترین شریان‌ حیاتی استان گیلان است.
محمد رضا برجی در حاشیه مسابقه لوتکا سواری در سفید رود با اشاره به اینکه مصب رودخانه سفیدرود در دریای خزر داخل پارک ملی بوجاق است به خبرنگار مهر توضیح داد: رودخانه سفیدرود هم به لحاظ هیدرولوژیکی و هم به لحاظ اکولوژیکی مهم‌ترین شریان‌ حیاتی استان گیلان است و برگزاری این مسابقات باعث جلب مشارکت مردم در برنامه‌های زیست‌محیطی ازجمله در رودخانه‌ها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان با توجه به اقلیم و شرایط طبیعی منحصربه‌فرد، پذیرای ۵۰ رودخانه پرآب است افزود: از بسترهای زیست‌محیطی ازجمله رودخانه‌ها می‌توان اشتغال‌زایی کرد.
مدیرکل سازمان محیط‌زیست گیلان بابیان اینکه رودخانه سفیدرود در حوزه آبخیز جنوبی دریای خزر به‌عنوان مهم‌ترین رودخانه‌ محسوب می‌شود اظهار کرد: بزرگ‌ترین حوزه آبخیز داخل کشور حوزه آبخیز رودخانه سفیدرود است.

وی با اشاره به فصل مهاجرت ماهیان در رودخانه‌ها به‌منظور تخم‌ریزی بیان کرد: باید در کنار حفاظت از رودخانه‌ها به سمت شغل‌هایی برویم که جایگزین صیدهای این فصل شود.

برجی بابیان اینکه درگذشته ۳۵۰ تن ماهی خاویاری در شیلات گیلان برداشت می‌شد افزود: متأسفانه برداشت خاویار به کمتر از دو تن در سال رسیده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه تقویت و حمایت در سطح جوامع محلی اشتغال را در پی‌خواهد داشت تصریح کرد: عدم مشارکت مردم در محافظت از ذخایر آبزیان، نابودی آن‌ها را در آینده در پی‌ خواهد داشت.

وی به مهم‌ترین تهدیدهای رودخانه‌های استان اشاره کرد و افزود: فاضلاب، پسماند و شیرابه‌های پسماند از مهم‌ترین خطراتی است که رودخانه‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل سازمان محیط‌ زیست گیلان بابیان اینکه خوشبختانه رودخانه سفیدرود به مرز شرایط بحرانی نرسیده است گفت: سیستم پایش لحظه‌ای مستقر در رودخانه سفیدرود نشان‌دهنده آب سالم این رودخانه است

وی ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۴ با احداث سیستم تصفیه شهری در شهرهای حوزه رودخانه سفیدرود شاهد جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه باشیم.

گفتنی است مسابقه لوتکاسواری ظهر جمعه با شرکت ۱۰ تیم دونفره در رودخانه سفیدرود آستانه‌اشرفیه برگزار شد که شرکت کنندگان مسیر ۱۵۰۰ متری این رودخانه را خلاف جهت آب پارو زدند
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید