حجم آب رودخانه هراز در مازندران 6 برابر شد

سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

حجم آب رودخانه هراز در مازندران 6 برابر شد
رودخانه کبیر هراز در حوزه شهرستان آمل از روز گذشته طغیان کرده و خسارت‌های زیادی را به بار آورده است.
رودخانه هراز که بخش مهمی از آن در بخش لاریجان و پس از طی مسیر وارد شهر آمل می‌شود از روز گذشته طغیان کرده و خسارت‌های زیادی را به ابنیه و تاسیسات مسیر خود وارد کرده است.
بخشدار لاریجان در آمل با اعلام اینکه رودخانه‌ها همیشه آرام نیستند و در برخی موارد نسبت به اتفاقات حاشیه خود عکس‌العمل نشان می‌دهند، گفت: بسیاری از بستر رودخانه هراز قانونی یا غیرقانونی در تصرف است و تجاوز شده است.
ولی فضلی با اشاره به اینکه از روز گذشته این رودخانه طغیان کرده و آنچه بر سر راه خود بوده را می‌برد، افزود: گل و لای و برخی تاسیسات در مسیر بستر این رودخانه تخریب شده است.

وی با بیان اینکه این گل و لای در حال روانه شدن به سمت شهر آمل است، گفت: بهترین خاک منطقه از طریق گل و لای شسته شده و در مسیر رودخانه پیش می‌رود.

فضلی با تاکید بر اینکه از روز گذشته این طغیان به مسئولان شهر آمل انعکاس داده شده است، ادامه داد: حجم رودخانه هراز امروز شش برابر میزان متوسط خود شده است و باید این ظرفیت در شهر برای گذر این میزان آب وجود داشته باشد.

بخشدار لاریجان با بیان اینکه کنترل‌های لازم در این زمینه در بخش لاریجان صورت گرفته است، افزود: با این وجود از ساعاتی قبل سطح آب فروکش کرده و مخاطره اصلی گذر کرده است.

وی با اشاره به اینکه خروش رودخانه هراز به دلیل نبود امکانات از سوی اداره راه و شهرسازی سبب خسارت شده، ادامه داد: نبود امکانات سبب شد در حداقل سه نقطه خسارت به بار آید.

فضلی بیان کرد: مزارع پرورش ماهی در این مسیر دچار خسارت شدند اما هنوز خسارت نهایی اعلام نشده است زیرا ماهی‌ها می‌توانند در شرایط فعلی تا چند روز زنده بمانند.

بخشدار لاریجان گفت: فردا اکیپی از شیلات شهرستان و بنیاد مسکن برای بررسی خسارت‌ها به بخش لاریجان وارد می‌شوند.

وی افزود: چند پل با دهانه کم در منطقه پلور بر اثر طغیان رودخانه تخریب شده است و ابنیه راه‌سازی که در مسیر احداث راه بودند نیز همراه آب برده شدند.

شهر آمل در آماده‌باش

مدیر بحران شهرداری آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه منطقه پایین‌دست رودخانه هراز دارای شدت آب زیادی شده است، گفت: براساس آخرین تماس با ماموران راهداری در منطقه لاریجان گزارش شده که از شدت آب کاسته شده است.

علی عبداللهی افزود: این بحران در بخش لاریجان به اتمام رسیده و آنچه مسلم است،‌مشکل افزایش حجم آب از سد مخزنی به این طرف است.

وی با بیان اینکه سرریز آب رودخانه هراز به سمت شهر آمل در حال حرکت است، یادآور شد: آب زیادی در رودخانه وجود دارد اما هنوز مشکلی در سطح شهر نداریم.

مدیر بحران شهرداری آمل اظهار کرد: آب‌گرفتگی‌های سطحی در شهر آمل رخ داده است که قابل برطرف شدن است.

عبداللهی یادآور شد: پل کوچک مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر آمل نیز به دلیل ارتفاع کم دچار آب‌گرفتگی شده است.

وی در پایان گفت: تمام ماشین‌آلات و تجهیزات شهرداری آمل در حال خدمات‌رسانی هستند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید