پرورش ماهی از آب شیرین به سمت آب‌های شور می رود

سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

پرورش ماهی از آب شیرین به سمت آب‌های شور می رود
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تغییر نگرش در بخش شیلات از آب شیرین به آب‌های شور در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی گیلان قرار گرفته است.
علیرضا شعبان‌نژاد در جلسه کشاورزی استان با بیان اینکه گیلان 430 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که 238 هزار هکتار آن شالیزار است، گفت: سال گذشته در گیلان یک میلیون و 160 هزار تن شلتوک از نوع رقم برنج بومی و بازارپسند تولید ‌شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته برای جلوگیری از زیان کشاورزان 2 هزار و 350 تن از این میزان برنج به صورت تضمینی از شالیکاران استان خریداری شد.
شعبان‌نژاد گفت: در دهه اخیر شاهد تغییر کاربری در 58 هکتار از شالیزارهای استان بودیم و خوشبختانه با تجهیز سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای حفاظت از اراضی شالیزاری تغییر کاربری‌ها به حداقل رسیده است.

وی افزود: سامانه پیامکی 131 برای جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری راه‌اندازی شده است تا بتوانیم با همکاری مردم و نیروی انتظامی تغییر کاربری‌ها را به صفر برسانیم.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه علاوه بر برنج، زیتون هم از محصولات مهم کشاورزی استان محسوب می‌شود، ادامه داد: رودبار قطب تولید زیتون در گیلان است و مردم این استان سالانه 100 تن زیتون وارد چرخه تجارت کشور می‌کنند.

وی افزود: سالانه 400 هکتار توسعه باغات زیتون را در دستور کار داریم.

شعبان‌نژاد از مدیریت آفات برای حفاظت از زیتون گیلان در استان خبرداد و گفت: برای جلوگیری از طغیان ملخ اقدامات لازم انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حرکتی از سوی ملخ‌ها برای حمله به باغات زیتون استان مشاهده نشده است.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه مبارزه به روش بیولوژیک و کاهش استفاده از سموم شیمیایی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: امسال 2 میلیون و 230 کارت زرد توزیع شده است که 65 درصد پول این کارت‌ها را دولت می‌پردازد و 35 درصد آن از سوی مردم پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص وضعیت شیلات گیلان گفت: پرورش ماهی در قفس طرح خوبی است که در دنیا موفقیت‌های خوبی از آن حاصل شد.

وی اضافه کرد: در گیلان برنامه داریم تا 10 هزار تن پرورش ماهی در قفس را داشته باشیم و در حال حاضر میزان تولید سالانه شیلاتی استان 63 هزار تن است.

شعبان‌نژاد با اشاه به اینکه تغییر نگرش در بخش شیلات از آب شیرین به آب‌های شور در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی گیلان قرار گرفته است، گفت: با اجرای این طرح از ظرفیت‌های سواحلی استان استفاده بیشتری می‌شود.

وی توسعه نوغانداری را یکی دیگر از برنامه‌های بخش کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: نوغانداری در گذشته‌های نه چندان دور در زمان کشت و نشای برنج برای تامین هزینه‌های خانواده کشاورزان به کمک‌شان می‌آمد و ضروری است این رشته کشاورزی در استان مجدداً احیا شود.

شعبان‌نژاد با اشاره به توزیع 350 هزار اصله نهال توت گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد توزیع این نهال‌ها به زودی به یک میلیون قطعه در گیلان برسد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید