صدور 30 هزار تن ماهي از خوزستان به عراق

دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

صدور 30 هزار تن ماهي از خوزستان به عراق
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار تن انواع آبزی از استان به کشور عراق صادر شده است.
مغینمی با اشاره به صادرات آبزیان تولیدی خوزستان به خارج از کشور افزود: برای حفاظت از تالاب‌های استان ، کارگروه‌هایی تشکیل شد که در این کارگروه‌ها حقابه تالاب‌ها با هدف بازسازی ذخایر آبزیان بومی در تالاب‌ها تامین می‌شود.
وی گفت: در تالاب شادگان و هورالعظیم سالانه 15 میلیون قطعه بچه ماهی بومی رهاسازی می‌کنیم که این اقدام ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای برای استان به دنبال دارد ، در صورت استفاده از همه ظرفیت منابع دریایی و مجتمع‌های پرورش ماهی استان می‌توانیم 105 هزار تن تولید داشته باشیم.
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در بخش تولید میگو پارسال تولید بی‌سابقه‌ای به میزان هزار و 400 تن داشتیم و رکورد تولید میگو در کشور به خوزستان اختصاص یافت.
مغنیمی افزود: پیش بینی می‌شود امسال تولید میگو بیش از پارسال و عملکرد به 2 هزار تن برسد ، در این فصل 40 مزرعه پرورش میگو اقدام به تولید کرده‌اند.
وی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در خوزستان افزود: در آینده تولید بیش از 2 هزار تن ماهی خاویاری در خوزستان رقم می‌خورد که بخشی از آن به خارج از کشور صادر خواهد شد و تاکنون 100 تن گوشت (خاویاری) و 10 کیلو خاویار در مزارع پرورش خاویار استان تولید شد.
12 هزار هکتار از اراضی استان برای تولید ماهیان گرمابی اختصاص یافته است که سالانه از این مراکز 47 هزار و 600 تن ماهی برداشت می‌شود و با این میزان تولید ، رتبه دوم تولید ماهی را در کشور داریم.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان نیز گفت: صادرات سیمان استان به علت بالا رفتن قیمت دلار در عراق و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، متوقف شده است.
سید صادق سواعدی افزود: پیش بینی ما پیش از ماه مبارک رمضان این بودکه طبق روال هر سال صادرات سیمان و مصالح ساختمانی به عراق کاهش یابد اما افزایش ناگهانی نرخ دلار در عراق صادرکنندگان ما را غافلگیر کرد.
وی با بیان اینکه پیش از این ، روزانه تا 600 کامیون سیمان به عراق صادر می‌شد ، گفت: قیمت دلار در کشور عراق به حدی بالا رفته که نه تنها سیمان و مصالح ساختمانی بلکه صادرات بسیاری از کالاهای دیگر نیز محدود شد.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان افزود: واردات کالا در عراق با نرخ کنونی دلار به صرفه نیست و کلیه تجار این کشور فعلا کالایی وارد نمی کنند البته دولت عراق تعهد داد تا قیمت دلار را کاهش دهد و در دو روز اخیر نیز مقداری قیمت دلار کمتر شد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید