فصل صید ماهیان خاویاری در مازندران آغاز می‌شود

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

فصل صید ماهیان خاویاری در مازندران آغاز می‌شود
مدیرکل شیلات مازندران گفت: فصل صید ماهیان خاویاری از مهرماه امسال در استان آغاز می‌شود.
حسن حبیب‌نژاد در شهرستان ساری، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت تجارت خاویار دریای خزر به دلیل کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صید ماهیان خاویاری صرفاً برای تامین مولد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر نیمه‌مصنوعی انجام می‌شود.
وی درباره ضرورت توجه به حفاظت از ذخایر آبزی، تصریح کرد: استراتژی ما به صید ماهیان خاویاری نگاه حفاظتی و حمایتی به‌منظور تأمین مولدین مورد نیاز است
مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: امسال حدود 80 هزار قطعه بچه‌ماهی خاویاری قره‌برون در رودخانه‌های لاریم، میرود و بابل‌رود مازندران رهاسازی شد.

حبیب‌نژاد تصریح کرد: براساس دستورالعمل و برنامه توسعه ششم، مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی مازندران جهت کمک به بازسازی ذخایر و تکثیر نیمه مصنوعی این منابع ارزشمند دریای خزر، متعهد به تولید و پرورش 2 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است.

وی با اعلام اینکه مازندران در صید و استحصال ماهیان خاویاری از رتبه مطلوبی برخوردار است، افزود: باید بتوانیم با پرورش ماهیان خاویاری در حوضچه، آب‌بندها، مزارع و دریاچه‌ها گامی در راستای گسترش پرورش آن برداریم.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه پرورش ماهیان خاویاری فاصله زمانی هشت تا 10 ساله را می‌طلبد، اظهار کرد: در حال حاضر با شرایط سزارین، امکان بازپروری برای ماهیان در سه سال بعد وجود دارد و این مساله می‌تواند پرورش ماهیان خاویاری را دارای توجیه اقتصادی کند.

حبیب‌نژاد خاطرنشان کرد: گسترش پرورش ماهیان خاویاری در استان و تبدیل کردن آن به حوزه عمومی و مشارکت مردمی که بتواند اشتغال‌آفرین باشد، از دغدغه‌هایی است که باید در راستای آموزش و تبلیغات این مساله در استان اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه شروع فصل صید ماهیان خاویاری در مهرماه است، گفت: یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات مازندران تدابیر اقدامات پیشگیرانه لازم را برای صید و حفاظت و حراست این‌گونه ماهیان دیده است و با هرگونه صید غیرمجاز برخورد قانونی می‌شود
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید