پیش بینی تولید 9هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان

سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

پیش بینی تولید 9هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: پیش بینی ما برای تولید میگوی پرورشی در هرمزگان 9هزار تن است که این افزایش تولید برای استان ارزش صادراتی دارد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت.
سید پرویز محبی در نشست خبری با خبرنگاران حوزه شیلات هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان پرظرفیت ترین استان شیلاتی کشور است گفت: شیلات مهمترین و عملی ترین محور توسعه استان است.
وی ادامه داد: با توجه به توانمندی های موجود در زمینه پرورش میگو، صید و صیادی، تولید ماهی در قفس ، صید سالانه افزون بر 217هزار تن انواع آبزیان، فعالیت های صنعتی و فراوی های شیلاتی و ... شیلات می تواند به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان هرمزگان مورد توجه قرار گیرد.
پیش بینی تولید 9هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان
مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: پیش بینی ما برای تولید میگوی پرورشی در هرمزگان 9هزار تن است که این افزایش تولید برای استان ارزش صادراتی دارد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت.

محبی همچنین با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس، تصریح کرد: در دولت یازدهم به پرورش ماهی در قفس توجه ویژه ای صورت گرفته و تا کنون ۱۱ گروه در این زمینه در هرمزگان سرمایه گذاری کرده اند و ما موافقت اصولی ۲۲ هزار تن پرورش ماهی در قفس را صادر کرده ایم در حالی که استان هرمزگان ظرفیت ۹۰ هزار تن تولید را دارد و اگر مطالعات آن در شرق استان صورت گیرد باز هم ظرفیت های بیشتری به هرمزگان اضافه می شود.

افزایش زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در هرمزگان

مدیر کل شیلات هرمزگان از ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی (پناهگاه) برای افزایش ذخیره و همچنین ازدیاد انواع آبزیان استان در طول سال خبر داد.

سید پرویز محبی در جمع خبرنگاران افزود: با احداث دو سایت در سواحل بُستانه، تعداد این پناهگاه‌ها به چهار زیستگاه افزایش یافته است.

وی افزود: با ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی علاوه بر اینکه مکان امنی برای آبزیان ایجاد می‌شود با گسترش آنها تعداد قابل توجهی از ساحل نشینان در آینده می‌توانند به فعالیت صید و صیادی مشغول شوند. برداشت از زیستگاه‌های مصنوعی به دلیل ساختار آنها تنها با استفاده از قلاب امکان پذیر است که به پایداری ذخیره آبزیان کمک شایانی می کند.

مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: با توجه به موفقیت روشهای جدید صیادی در آبهای استان، حذف تور از صیادی که پیش از این در جزیره کیش اجرا شده، در سایر جزایر نیز اجرایی شده و صید با قلاب جایگزین خواهد شد. با توجه به استقبال گسترده و خوب صیادان ساکن کیش، صید با استفاده از رشته قلاب (لانگ لاین) جایگزین سایر روشهای صید ماهی (استفاده از انواع تور) در این جزیره شده است.

وی، تعداد ناوگان صیادی کیش را 84 فروند شامل 22 فروند لنج و 62 قایق صیادی، عنوان و خاطرنشان کرد: به منظور صید سالم و حفاظت از آبزیان در مناطق ساحلی، تبدیل دیگر جزایر استان به جزایر صیادی بدون تور از برنامه‌های اصلی این اداره کل است.

صید به روش رشته قلاب یکی از مهم ترین لازمه‌های صید پایدار

این مسوول، ترویج و استفاده از صید به روش رشته قلاب یا لانگ لاین را به عنوان یکی از مهم ترین لازمه‌های صید پایدار معرفی کرد و از اختصاصی بودن صید گونه‌های هدف، کیفیت بالای صید، آسان تر کردن کار در دریا نسبت به تورهای گوشگیر، ارزان بودن و کم حجم بودن ادوات صید و زیان بار نبودن رشته قلاب در صورت مفقود شدن به عنوان مهمترین مزایای این روش نام برد.

محبی، استفاده از فن‌آوریهای جدید صید به منظور دستیابی به صید با کیفیت و با ارزش افزوده بالا به عنوان یکی از مهم ترین برنامه‌های این اداره کل در چند سال اخیر نام برد و گفت: صید با رشته قلاب (لانگلاین) در این راستا بکار گرفته شده است. برای ترویج هرچه بیشتر این روش در بین صیادان استان علاوه بر برگزاری کلاسهای آموزشی، از دو سال گذشته تاکنون، ده‌ها دستگاه لاین انداز رایگان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مشقات صید با تور، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های صیادی، جلوگیری از تخریب و نابودی ذخایر و بسترهای دریایی، بالا بردن ارزش افزوده صید و همچنین ترویج و بهینه سازی روش صید با قلاب به عنوان مهمترین اهداف اجرای پروژه صید رشته قلاب (لانگ لاین) نام برده شده است.

وجود ظرفیت های بکر فانوس ماهیان در هرمزگان

وی در ادامه با بیان اینکه هرمزگان دارای ظرفیت های بکر صید فانوس ماهیان است که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در این دولت صید فانوس ماهیان مورد توجه قرار گرفت و در حالی که هرمزگان ظرفیت برداشت سالانه ۴۰۰ هزار تن فانوس ماهی را دارد اما هم اکنون تنها ۱۵ هزار تن در سال صید می شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: برای افزایش صید فانوس ماهیان طی چهار سال آینده طرح اختصاص ۶۷ فروند شناور صیادی برای این کار را در نظر داریم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود و در صید فانوس ماهیان، ۴۰ درصد ماهی یال اسبی نیز صید می شود که به طور کامل صادر خواهد شد.

بازار مصرف شیلات در بندرعباس افتتاح می شود

وی با بیان اینکه شیلات نقش محوری در استان هرمزگان دارد و باید از ظرفیت رسانه ها در معرفی فرصت های شیلاتی استان استفاده کنیم، اظهار داشت: بسیاری از سرمایه گذاران با این ظرفیت ها آشنا نیستند که اصحاب رسانه می توانند به ما کمک کنند تا شیلات را به جایگاه واقعی خود در هرمزگان برسانیم.

مدیرکل شیلات هرمزگان اضافه کرد: همچنین میزان مصرف آبزیان در هرمزگان نیز باید افزایش یابد که در این راستا بازار مصرف شیلات در بندرعباس تا هفته دولت سال جاری افتتاح می شود که نقش موثری در مصرف آبزیان خواهد داشت.

خبرنگاران که وجدان بیدار جامعه و تصویر گر عینی زمان خویشند

مدیرکل شیلات استان هرمزگان در ادامه گفت: 17مرداد ماه،روز پاسداشت و گرامیداشت یاد و نام و خاطره شهید محمود صارمی و دیگر شهدای جانفشان عرصه خبر و اطلاع رسانی و همچنین دیگر زحمت کشان و فعالین این عرصه قرار گرفته است.

سید پرویز محبی در بازدید از روزنامه منطقه جنوب کشور دریا اظهارداشت: بی شک این روز پاسداشت کسانی است که بازوی مسئولین و چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند.

محبی افزود: خبرنگاران که وجدان بیدار جامعه و تصویر گر عینی زمان خویشند و با بیان نافذ، شیوا و گیرایشان، بی پروا وظیفه قلم را که نگاشتن حقیقت است پاس می دارند و رسالت خطیر خود را به جا می آورند .

وی از خبرنگاران به عنوان سربازان افتخار آفرین عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی یاد کرد که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می نمایند نام برد و خاطرنشان کرد: از این رو این قشر از جامعه رسالت بسیار مهمی بر عهده دارند و بی تردید از جایگاه بالا و متعالی در هر دو جهان برخوردار هستند .

محبی تصریح کرد: بنده نیز به عنوان یکی از خادمین جامعه شیلاتی کشور این روز شکوهمند را به همه خبرنگاران، نویسندگان، روزنامه نگاران و صاحبان اندیشه و قلم در عرصه اطلاع رسانی تبریک و تهنیت عرض می نمایم و به عنوان یکی از خادمین شیلاتی مراتب تقدیر و سپاس خود را از تلاش خستگی ناپذیر جامعه شریف خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران حوزه شیلات رسانه ها که در انعکاس رخدادهای مرتبط با شیلات استان هرمزگان و کشور نقش کلیدی و تاثیر گذار داشته و دارند، ابراز می نمایم
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه خود را بیان کنید