طرح ملی پایش بیماری آبزیان در مزارع پرورش ماهی

چهار‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۸۵ بازدید
طرح ملی پایش بیماری آبزیان در مزارع پرورش ماهی

طرح ملی پایش بیماری های ویروسی آبزیان در واحدهای فعال پرورش و تکثیر ماهیان سردآبی کهگیلویه وبویراحمد از هفته آینده اجرا می شود.

مرکزکهگیلویه وبویراحمد، رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان گفت: طرح ملی مراقبت و پایش 3 بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی،نکروز عفونی بافت خون ساز و نکروز عفونی پانکراس ماهیان قزل آلای رنگین کمان همزمان با کشور در مزارع آبزی پروری استان اجرا می شود.

دکتر صفورا بزرگواری افزود: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی با نام اختصاریVHSو بیماری نکروز عفونی بافت خون ساز با نام اختصاریIHNو نکروز عفونی پانکراس با نام اختصاری IPN سه بیماری ویروسی حاد است که موجب تلفات و مرگ و میر گسترده در قزل آلای پرورشی می شوند و جزو بیماری های خطرناک این نوع ماهی است.

وی با بیان اینکه این طرح به منظور تضمین سلامت ماهیان مولد و پرورشی قزل آلا در برابر بیماری های خطرناک فهرست سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) برنامه ریزی شده است ادامه داد: با اجرای آن، میزان شیوع بیماری،شناسایی کانون های آلوده، پیشگیری و کنترل بیماری و ارائه راهکارهای مناسب انجام می شود.
بزرگواری شناسایی ماهیان قزل آلا حامل بیماری و حذف آن ها از چرخه تولید و تکثیر در استان و استقرار سیستم قرنطینه امنیت زیستی را از جمله نتایج مهم اجرای این طرح عنوان کرد.
این طرح از روز شنبه سیزدهم آبانماه سالجاری آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر 199 مزرعه آبزی پروری سردآبی، یک مرکز تکثیر دارای مولد و پرورش ماهیان سردابی، 25 واحد مرکز پرورش ماهیان خاویاری و یک مرکز ماهیان زینتی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید