برداشت میگو در گلستان به 800 تن خواهد رسید

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

برداشت میگو در گلستان به 800 تن خواهد رسید
مدیر کل شیلات گلستان گفت: امسال تولید میگو در سطح مزارع پرورش این گونه در استان به مرز 800 تن خواهد رسید در حالیکه میزان برداشت سال گذشته 481 تن بوده است
سیدجواد قدس علوی در اولین هم اندیشی تولید و تجارت میگو در استان اظهار کرد: در واحد سطح امسال حدود سه تن برداشت خواهیم داشت که نسبت به سال گذشته 2 تن افزایش داشته است.
وی با اشاره به وزن متوسط میگوهای پرورشی در گلستان افزود: میگوی صید شده استان در سال گذشته با میانگین وزن 15 گرم بود ولی امسال با وزن 16 تا 17 گرم صید می‌شود.
قدس علوی ادامه داد: میگوی گلستان در کشور به لحاظ کیفیت، با توجه به شفافیت رنگ و نرمی گوشت منحصر به فرد است و به یک برند تبدیل شده و دلیل آن استفاده از آب سالم دارای کلسیم و با دما و شوری مناسب است. این آب با کانال کشی صورت گرفته، مستقیما از دریا به مجتمع پرورشی در گمیشان می‌رسد.

قدس علوی، تولید نشدن غذای میگو در استان و نبود ناوگان حمل و نقل مناسب به منظور حضور در بازارهای جهانی را مهمترین چالش پرورش میگو در گلستان عنوان کرد و افزود: مشکل بیمه مزارع و تامین نشدن تسهیلات مورد نیاز برای توسعه از دیگر چالش‌های پرورش میگو در استان است.

وی، مدت زمان برگشت سرمایه در سایت میگوی گمیشان را بین سه تا چهار سال اعلام کرد و گفت: این سایت آماده پذیرش سرمایه گذاران داخل و خارج استان است.

قدس علوی تصریح کرد: مطالعات زیست محیطی سایت گمیشان از سال 70 آغاز و از اواخر دهه 80 میگوی وانامی وارد استان شد و این مجتمع اکنون پاکترین مجتمع پرورش میگوی کشور است.

وی بیان اینکه بالاترین نرخ بیکاری استان مربوط به بندرترکمن و گمیشان است، افزود: بالا بودن کیفیت میگوی وانامی استان، نزدیکی به بازارهای خارجی و امکان انتقال میگو از طریق راه آهن به کشورهای همسایه و روسیه و شوری مناسب آب دریای خزر از جمله دلایل لزوم توسعه پرورش میگو در این منطقه است.

قدس علوی با اشاره به اینکه 30 درصد زیرساخت‌های فاز اول سایت گمیشان انجام شده است، گفت: تاکنون 90 میلیارد ریال برای این سایت هزینه شده و برای تکمیل زیرساخت‌های آن نیاز به 400 میلیارد ریال دیگر است.

به گزارش ایسنا، گلستان از استان‌های مستعد پرورش میگو در کشور است و افزون بر 500 نفر در امر پرورش، فرآوری و بسته بندی این محصول مشغول به کار هستند. میگو در سایت گمیشان در شمال غرب استان گلستان پرورش داده می‌شود، میگوهای تولیدی این مجتمع بیشتر در سه کارگاه واقع در بندر ترکمن، بندرگز و کردکوی، فرآوری و بسته بندی می‌شود. بخشی ازمیگوهای تولیدی گلستان، صادر و بخشی از آن نیز به بازار مصرف استان و دیگر مناطق کشور عرضه می‌شود
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید