صادرات بیش از 500 تن انواع آبزیان از آذربایجان غربی

یک‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
صادرات بیش از 500 تن انواع آبزیان از آذربایجان غربی
سرپرست مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ازصادرات سالانه بیش از 500 تن انواع آبزیان از آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه خبر داد.
معصوم فصیح افزود: انواع ماهیان گرمابی ، سردآبی و شاه میگو از جمله آبزیان صادراتی به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان هستند که پیش‌بینی می‌شود امسال 17 هزار و 600 تن انواع ماهیان و 60 تن شاه میگو در سطح استان تولید شود.

وی گفت: پرورش آبزیان نقش بسزایی در اقتصاد استان دارد اما این کار باید با مطالعه و روش‌های اصولی انجام شود تا با کمترین هزینه بتوان بیشترین آبزیان را تولید کرده و سود دهی این صنعت را ارتقا داد.

فصیح ادامه داد : مصرف ماهی در آذربایجان غربی از 100 گرم سرانه در سال 73 به 6.5 کیلوگرم در سال جاری افزایش پیدا کرده و این امر نشان دهنده تغییر ذائقه مردم و افزایش علاقه مندی مردم این استان به مصرف پروتئین سالم و بهداشتی با منبع آبزیان است و این امر تلاش مسئولان در توسعه بازار کار و عرضه آبزیان را می‌طلبد و جا دارد که مصرف سرانه آبزیان در استان در کمترین زمان ممکن حداقل به 10 کیلوگرم برسد.

سرپرست مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اظهار کرد : در استان آذربایجان غربی تعداد 506 مرکز پرورش ماهی وجود دارد که شهرستان ارومیه با تعداد 153 واحد پرورش ماهی از نظر تعداد و پلدشت با 4135 تن تولید انواع آبزیان، مقام اول را در بین سایر شهرستان‌ای استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل غنی آبزی پروری در استان و توان کارشناسی بالا در مجموعه شیلات و همچنین افزایش روزافزون مصرف آبزیان، ارتقاء ظرفیت تولید آبزیان به 10 برابر وضعیت فعلی در استان وجود دارد.

سرپرست مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حداقل 50 تا 60 درصد هزینه‌های تولید ماهی را غذا تشکیل می‌دهد، لذا استفاده بهینه صرفه جویی اصولی در غذا می‌تواند توجیه اقتصادی طرح را بسیار بالا ببرد و با اندک حمایت دولت از این صنف و تامین مواد اولیه ارزان قیمت می‌توان هزینه‌های تولید ماهی را بسیار کم کرد.

فصیح ادامه داد: با توجه به تنوع آب و هوایی و وجود آب و هوای گرم، معتدل و سرد در نقاط مختلف استان آبزی پروری تنوع زیادی را داراست و انواع ماهیان گرمابی، سرد آبی، شاه میگو و انواع ماهیان بومی اقتصادی با ارزش از جمله ماهی ماش، سوف، کلمه و سیم کپور ،همچنین انواع ماهیان زینتی در استان پرورش و یا از منابع آبی صید و به بازار عرضه می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر 3650 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آبزی پروری در سطح استان اشتغال دارند که حدود 1000 نفر از این بهره برداران در بخش صید و صیادی مشغول فعالیت هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید