آغاز برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه از سال 95

چهار‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
آغاز برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه از سال 95

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه از اردیبهشت 95 آغاز می‌شود

امروز توافق نامه میان نماینده سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد در تهران و دولت ژاپن در مورد برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب، حوزه آبریز دریاچه ارومیه در سفارت ژاپن در تهران امضا شد

سرج ناکوزی نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران امروز در مراسم امضای توافق نامه میان سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد و دولت ژاپن در مورد برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب، حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: برای چندین دهه ژاپن یکی از نخستین شرکای فائو در برنامه‌های توسعه پایدار با هدف ساختن جهانی عاری از گرسنگی و حفاظت از زمین بوده است. حمایت ژاپن در پیشبرد فعالیت‌ فائو در سطح جهان بسیار با اهمیت قلمداد می‌شود.

وی افزود: ژاپن هم به عنوان یکی از حامیان اصلی برنامه‌های جاری فائو و هم تامین‌کننده اعتباری طرح‌های خارج از چارچوب بودجه‌ای این سازمان به شمار می‌آید، به طوری که این کشور تامین‌کننده نیروهای ارزشمند کارشناس در زمینه‌هایی از جمله کشاورزی پایدار، شیلات، جنگل‌داری، مدیریت منابع آب و سازگاری با تغییرات اقلیم و حفاظت از تنوع زیستی است.

ناکوزی تصریح کرد: تعهد و مشارکت دولت ژاپن در فعالیت‌های فائو نه تنها برای حل چالش‌های پیچیده امنیت قضایی و حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی، محیط زیست و اکوسیستم‌ها موثر بوده بلکه اهمیت دادن این کشور به داشتن یک نقش فعال برای یاری رسانی به کشورهای مختلف در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: رویدادی که شروع یک همکاری مستحکم بین دولت ژاپن، فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل برخی چالش‌های فرا روی سرزمین ایران را نوید می‌دهد نشانگر یک گام مهم و موثر در تبدیل همکاری‌ بین‌المللی موجود و دیرینه میان فائو و دولت ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار به تعامل با ایران در احیای یکی از شاخص‌ترین نمادهای طبیعت این کشور یعنی دریاچه ارومیه است.

ناکوزی تصریح کرد: ژاپن از طریق کمک‌های خود فائو را به عنوان یک نهاد فنی بین‌المللی با تخصص‌های چند موضوعی قادر می‌سازد که توانمندی‌ خود را در همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی در جهت تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کار گیرد.

وی بیان داشت: حوزه دریاچه ارومیه به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده یونسکو ثبت شد و توسط دولت جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک پارک ملی به ثبت رسید.

ناکوزی گفت: با در نظر گرفتن تخریب اراضی در حوضه آبریز و نیز خود دریاچه در سال‌های گذشته که شرایط موجود را کاملا بحرانی کرده، اکنون زمان بسیار مناسبی برای شروع این «برنامه‌ی» جامع با حمایت دولت ژاپن است.

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در راستای یافته‌های ارزیابی سریع‌ای که توسط تیم متخصصان فائو در فوریه 2015 انجام شد» برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه» تدوین شد. این برنامه شامل اقداماتی است که به لحاظ روش شناختی، جامع، به لحاظ تحربی قابل دفاع و از لحاظ اجتماعی اقتصادی به واسطه مشارکت جوامع محلی پایداری است.

وی افزود: ما اعتقاد راسخ داریم که برای جبران وضع پیش آمده در مدیریت منابع طبیعی دریاچه ارومیه، پیاده سازی یک رویکرد جامع نگر توسط کارشناسانی که از دانش فنی لازم برخوردار باشند، امکان تحقق راه‌‌حلی پایدار در ابعاد گوناگون را فراهم می‌آورد.

ناکوزی تصریح کرد: فائو، تخصص‌های فنی و گسترده خود را در ارزیابی مدیریت تأمین آب، کمی سازی نیازها و ارائه مشاوره برای مدیریت و بهینه‌سازی تخصیص منابع آب را ارائه خواهد کرد.

وی افزود: این سازمان از مزیت رقابتی منحصر به فردی در حل مشکلات مدیریت پایدار منابع آب برخوردار است، به ویژه در منطقه خاورمیانه که عمده منابع آب کشورها در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما باید همراه با ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذی‌نفعان ملی تلاش کنیم، گفت: در چارچوب این برنامه جامع چهار ساله حرکت کنیم و اقدامات فوری لازم را در جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه و حوزه‌های اطراف آن بکار بندیم.

وی افزود: فعالیت‌های این برنامه که در آوریل 2016 آغاز می‌شود، چارچوبی منحصر به فرد به منظور مشارکت کلیه ذی‌نفعان جهت حسابرسی دقیق آب، ارتقاء بهره‌وری کشاورزی، معیشت پایداری، پایش و هشدار خشکسالی و ظرفیت‌سازی را ایجاد خواهد کرد.

ناکوزی بیان داشت: برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده‌ی کاهش مصرف آب، این برنامه تاکید ویژه‌ای به لحاظ کردن سناریوهای درآمدزای جایگزین، تنوع بخشیدن به معیشت جوامع محلی و معرفی گزینه‌های متنوع اشتغال، همراه با اصلاح سامانه‌های کشت و بهبود زنجیره ارزش برای کشاورزان، جمعیت روستایی و سایر نهادهای اجتماعی - اقتصادی خواهد داشت

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید