طرح تولید خاویار پرورشی، تحول عظیمی در صنعت پرورش ماهیان خاویار ایجاد می‎کند

سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
طرح تولید خاویار پرورشی، تحول عظیمی در صنعت پرورش ماهیان خاویار ایجاد می‎کند

رئیس مرکز ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان از اجرای طرح تولید ماهیان خاویار پرورشی با همکاری کشور روسیه خبر داد

کوروش امینی عصر امروز در آیین اختتامیه هفته پژوهش خانواده سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در گذشته بیشترین میزان تولید ماهی در استان مربوط به ماهیان خاویاری بود تا جایی که در سال حدود 300 تن صادرات خاویار از استان انجام می‎شد اما امروز میزان صادرات خاویار به زیر یک تن و گاه کمتر می‎رسد.

وی تصریح کرد: در همین راستا طرح کلان تولید خاویار پرورشی با استفاده از بومی‎سازی تکنولوژی به روز شده با همکاری کشور روسیه در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: این طرح به معاونت فناوری ریاست جمهوری مطرح و موافقت آن نیز اعلام شده است و در حال نهایی کردن پروپزال آن هستیم.

لازمه پیشرفت و توسعه توجه به امر پژوهش و تحقیق است/ 6 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز طرح کلان تولید خاویار پرورشی

رئیس مرکز ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان میزان بودجه لازم برای اجرای این طرح را 6 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: یک سوم هزینه طرح را باید استان تقبل کند و در حال رایزنی هستیم تا این امر محقق شود چرا که با اجرای این طرح تحول عظیمی در صنعت پرورش خاویار رخ خواهد داد و برای استان نیز ارزش افزوده و درآمد ایجاد می‎شود.

امینی با بیان اینکه لازمه پیشرفت و توسعه توجه به امر پژوهش و تحقیق است، بیان کرد: سهم پژوهش در تولیدات ناخالص ملی آن‎قدر پایین است که شاید گفتن آمار در این رابطه موجب شرمساری شود امیدواریم در سال‌های آتی از این رکود خارج شویم و پژوهش سهم قابل توجهی در تولیدات ناخالص ملی داشته باشد.

وی دستورالعمل فنی مولدسازی میگو را یکی از دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی گرگان عنوان کرد و گفت: اگر چه سابقه تحقیقات در مرکز شیلات استان سابقه 80 ساله دارد اما به دلیل آنکه در جدول برنامه‎ریزی مؤسسه تحقیقات شیلات در گذشته استانی به نام گلستان وجود نداشت این مرکز در استان به تازگی راه‌اندازی شده است و با امکانات موجود سعی در گره‎گشایی برخی مشکلات در حوزه شیلات کشور داریم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید