تورهای ماهیگیری در کویر سمنان گسترده می شود /گ

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۱۱۲ بازدید
تورهای ماهیگیری در کویر سمنان گسترده می شود

سراب یکی از زیبایی های کویر است، می ایستی و از دور خیال بودن آب را می بینی خیالی که خیلی ها آن را به واقعیت رسانده اند ، می ایستند ، آب می بینند و از این آب ماهی هم می گیرند

مشکل کمبود آب در ایران همواره به عنوان عامل محدودکننده توسعه کشاورزی ، صنعتی و حتی اجتماعی مطرح بوده و هست.
مشکلی که در روستاها ابعاد وسیعتری گرفت و پیامد آن مهاجرت مردم به شهر و خالی شدن برخی مناطق روستایی از سکنه بود و در همین زمان اندیشه استفاده بهینه و چند منظوره از منابع آبی موجود ' استخرهای دو منظوره ' را متولد کرد.

اولین بار، طرح پرورش ماهی در استخر ذخیره آب کشاورزی، در سال 87 توسط سازمان شیلات ایران به صورت آزمایشی اجرا و پس از حصول نتیجه مناسب، همزمان در 40 استخر ذخیره آب کشاورزی در سراسر کشور انجام شد.
بر اساس آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بیش از هفت هزار و 500 استخر دو منظوره در کشور احداث و یا راه‌اندازی شده است که بیشتر آن ها برای پرورش ماهی هم استفاده می شود.
استخرهای ذخیره آب، مستطیل شکل هستند و در نقاطی مشرف به زمین های زراعی احداث می شوند.
آب چاه قبل از ورود به زمین زراعی به استخر وارد شده و پس از آن خارج و به مصرف آبیاری می رسد.
نقطه شروع استفاده بهینه از آب در همین استخرهاست ، جایی که در سال های اخیر محل پرورش انواع ماهی شده است .
احمد رضایی کارشناس شیلات می گوید : به تناسب دما و شوری آب و اقلیم منطقه، گونه های متنوعی برای پرورش وجود دارد. به طور مثال برای آب های گرم و شیرین با دمای بالای 20 درجه سانتی گراد، کپور و آمور که ماهیان گرمابی هستند را می توان پرورش داد اما آب های خنک با دمای12 تا 18 درجه سانتی‌گراد برای پرورش ماهی قزل آلا مناسب است.
سمنان هم با این که استانی کویری است ، در سال های اخیر توسعه استخرهای آب کشاورزی با رویکرد آبزی پروری را در دستور کار قرار داده است.
در زمان حاضر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان سمنان ، انواع ماهیان گرمابی و سردابی نظیر کپور ، آمور ، فیتی فاک و قزل آلای رنگین کمان پرورش داده می شود.
مدیرکل شیلات استان سمنان گفت : 220 استخر ذخیره آب کشاورزی در این استان مخصوص پرورش ماهیان گرمابی و 50 استخر ویژه ماهیان سردابی است.
مسعود مهدوی افزود : پارسال 896 تن انواع ماهی در همین استخرها برداشت شد و پیش بینی می شود این میزان امسال به 930 تن برسد، افزایشی که هم در توسعه اقتصاد منطقه موثر است و هم معیشت کشاورزان رونق می دهد.
حمزه مصطفایی یکی از همین کشاورزان است ، در نزدیکی زمین خود 2 استخر آب دارد که علاوه بر تامین نیاز آب رسانی به محصولات کشاورزی اش به پرورش کپور مشغول است.
مصطفایی به ایرنا گفت : آبزی پروری در استخر آب کشاورزی ، آب خروجی از استخر را غنی می کند و املاح مورد نیاز را، به صورت محلول در اختیار گیاه قرار می دهد که نتیجه آن افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود.
این کشاورز ، کاهش مصرف کود در مزرعه ، اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد خانواده را از دیگر مزایای استفاده 2 منظوره از استخرهای آب کشاورزی عنوان کرد و گفت : حداقل فایده پرورش ماهی این است که گوشت سفید لااقل هفته دو بار در غذای خودمان وجود دارد و غذای سالمتری می خوریم.
با وجود مزایای پرورش ماهی در استخر، هنوز هم اما و اگرهایی در توسعه این کسب و کار وجود دارد.
به عنوان مثال در استان سمنان 600 باب استخر ذخیره آب وجود دارد که فقط از 20 درصد این استخرها برای پرورش ماهی استفاده می شود.
الله داد نصری کشاورزی است که از استخر ذخیره آب کشاورزی خود برای پرورش ماهی استفاده نکرده است.
او می گوید نه پول این کار را دارد و نه با فن پرورش ماهی آشناست و معتقد است از آنجایی که زمین کشاورزی اش به روش قطره ای آبیاری می شود ، پرورش ماهی در استخر ذخیره آب کشاورزی برای این سیستم های جدید آبیاری مشکل ایجاد می کند.
وی تاکید کرد در توسعه همه جانبه این طرح در استان کویری ما باید به مباحث علمی و تحقیقاتی در این زمینه توجه کرد.
فروزان حشمتی کارشناس آبزی پروری در این باره می گوید : پرورش ماهی در سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی تاثیری ندارد و فقط نیاز به شستشوی فیلترها را بیشتر می کند.
وی تصریح کرد : با هماهنگ کردن زمان پرورش ماهی با نظام آبیاری مزرعه ، دغدغه کشاورز درباره هزینه ها هم از بین می رود یعنی کشاورزان باید در زمان شروع فصل کشاورزی و روشن شدن چاه برای آبیاری مزرعه ، بچه ماهی ها را در استخر رهاسازی کنند ، در این صورت قبل از شروع دوره خاموشی چاه، ماهی به وزن بازارپسند می رسد و می توان آن را صید کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم با تاکید بر لزوم اهمیت ترویج فرهنگ آبزی پروری گفت : این سازمان در زمینه تامین بچه ماهی ، پرداخت نقدینگی و تسهیلات به کشاورزان متقاضی آبزی پروری و در اختیار گذاشتن کارشناسان مجرب برای رفع مشکلات احتمالی کشاورزان آمادگی دارد.
سید حسن میرعماد به ایرنا افزود : با توجه به اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی و اعطای تسهیلات هفت درصد و بازپرداخت دو تا پنج ساله به احداث استخره های دو منظوره ، کشاورزان می توانند علاوه بر استفاده از راهنمایی و حمایت کارشناسان شیلات از تسهیلات ساخت استخر، خرید بچه ماهی، خرید مکانیزاسیون و تجهیزات استفاده کنند.
آبزی‌پروری از زیربخش‌های کشاورزی است و یکی از اقتصادی‌ترین این زیر بخش‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.
تلاش کشاورزان استان سمنان در این زمینه هم به ثمر نشسته و نخستین محموله ماهی های پرورش یافته در استخرهای آب کشاورزی، در روزهای اخیر از این استان صادر شد.
مسعود مهدودی مدیر شیلات استان سمنان گفت : این نخستین بار است که از این استان ، ماهی به خارج از کشور صادر می شود و نشانه خوبی برای توسعه این صنعت در یک استان کویری است.
وی ادامه داد : محموله صادراتی شامل 10 تن ماهی کپور است که از یک استخر کشاورزی در سمنان به عراق صادر شد.
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران هم از تولید سالانه حدود 370 هزار تن انواع آبزیان مختلف در آب‎های شیرین خبر داده و افزود: سالانه حدود 60 هزار تن ماهی گرمابی به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر می‌شود که این امر توانسته برای سرمایه‌گذران این بخش رغبت ایجاد کند.
مرتضی افراسیابی توسعه آبزی پروری در قفس را هم از سیاست های سازمان شیلات برشمرد و گفته است : تا پایان برنامه ششم توسعه برای اجرای این طرح ، ظرفیت 900 هزار تن تولید آبزیان در قفس پیش‌بینی شده که نیازمند ورود بخش خصوصی به این امر است.
پس از موفقیت استان سمنان در زمینه آبزی پروری در استخرهای آب کشاورزی و رسیدن تولیدات ماهی در این استان به قد و اندازه های صادرات، حالا مصوبه ' پرورش ماهی در قفس در سد مجن شاهرود' که در جلسه ستاد توسعه شیلات استان سمنان به تصویب رسیده است ، نوید دیگری در افزایش رونق آبزی پروری در این استان کویری را می دهد.
به نظر می رسد با توجه به لزوم استفاده بهینه از آب های استان سمنان در زمینه پرورش شیلات، همانطور که سراب کویری به واقعیت استخرهای دو منظوره کشاورزی و شیلات تبدیل شد ، این بار هم می توان آب سد را برای رونق اقتصادی در زمینه صنعت پرورش ماهی در قفس به کار گرفت و موفق شد.
براساس آمارهای موجود رسمی مقدار تولید آبزیان خوراکی در استان سمنان در سال 830 تن است.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی در استان سمنان در حدود 44 هزار نفر است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید